Het beursgenoteerde Twitter maakt serieuze stappen op de advertentiemarkt. Vanaf vandaag serveert het advertenties op basis van surfgedrag met behulp van tracking cookies. Twitter heeft een groep advertentiepartners samengesteld waar bedrijven zich bij kunnen aansluiten, meldt het bedrijf in de aankondiging van het zogeheten ‘tailored audiences’. De dienst komt per direct wereldwijd beschikbaar.

Twitter heeft het nieuwe advertentiemodel de afgelopen maanden uitgebreid getest. De resultaten die adverteerders daarbij kregen waren indrukwekkend. “Het eindresultaat is een zeer relevante en nuttig bericht voor de gebruiker. Adverteerders blijven inzicht houden bij hoeveel gebruikers hun advertentie hebben gezien of hebben aangeklikt, zonder dat zij kunnen identificeren wie dat zijn”, schrijft productmanager Abhishek Shrivastava in een blogpost.

Twitter biedt opt-out en DNT

Eindgebruikers houden de mogelijkheid tot opt-out. Twitter zegt dat het naast adverteerders ook de eindgebruikers wil blijven bedienen. Twitter-gebruikers kunnen simpelweg de optie ‘Uitgelichte inhoud’ uitvinken bij hun privacyinstellingen. Het microblog stopt in dat geval met het koppelen van accountinformatie met dat van advertentiepartners.

Hetzelfde geldt voor browsercookies. “Omdat Twitter Do Not Track (DNT) steunt, ontvangen wij geen browsergerelateerde informatie (een browser cookie ID) van onze advertentiepartners wanneer gebruikers DNT hebben ingesteld in hun browser.” Op een speciale webpagina geeft Twitter uitleg over het instellen van Do Not Track bij verschillende browsers.

Twitters uitleg van het nieuwe advertentiemodel: