Het microblog wil meer inzicht in gericht adverteren en zien welke tweets daarvoor nodig zijn. Daarom koopt het Big Data-startup Lucky Sort op. Dat bedrijf heeft de afgelopen twee jaar de gebruiksvriendelijke tool TopicWatch ontwikkeld, die trends en patronen in grote hoeveelheden geschreven content kan analyseren. De tool is gericht op investeerders en operators.

Twitter kan met deze technologie zien wat gebruikers op dat moment doen en vervolgens kijken waar advertenties het best kunnen worden geplaatst. Het is niet bekend gemaakt hoeveel geld er gemoeid is met de overname.

Koersbewegingen meten

Lucky Sort heeft in een rap tempo aangetoond dat het deze data kan leveren. Dat komt mede door het partnerschap met StockTwits, een sociaal netwerk voor beurshandelaren. Lucky Sort analyseerde de gehele historische database (Tweets en posts) van StockTwits in combinatie met een real-time feed. Zo konden investeerders zien hoe gebabbel van de community in relatie stond met koersbewegingen.

Deze focus op financiele service wil Twitter vertalen naar zijn advertentiemodel. Met behulp van de virtualisatie tool van Lucky Sort kunnen adverteerders en mogelijk ook gebruikers inzicht krijgen waar er op dat moment actie is op het microblog. Overigens willen zowel Twitter als Lucky Sort niet kwijt hoe de startup precies wordt geïntegreerd in het microblog, al is wel zeker dat Lucky Sort als los product verdwijnt.

Advertentiestrategie

Twitter heeft de afgelopen maanden gerichte overnames gedaan ten behoeve van zijn advertentiestrategie. Daarnaast tekende het een megadeal met advertentiereus Starcom MediaVest, waarbij grote bedrijven zoals Coca-Cola, Microsoft en Walmart hun gerichte advertenties kwijt kunnen rond het gebruik van Twitter als tweede scherm tijdens televisiekijken.

In april breidde het microblog bovendien zijn Card-programma uit. Daardoor hebben ontwikkelaars meer mogelijkheden bij het embedden van content in tweets. In diezelfde maand introduceerde Twitter ‘ keyword targeting’ waarmee adverteerders de optie krijgen om Promoted Tweets (gerichte zoekadvertenties) in de timeline van gebruikers te plaatsen op basis van bepaalde trefwoorden of zinsneden.