In tegenstelling tot de ontwikkeling bij Facebook zijn Twitter-gebruikers gemiddeld steeds jonger. Dat blijkt uit een onderzoek van ComScore in opdracht van J.P. Morgan-analist Doug Anmuth. Volgens het onderzoeksbureau is het Twitter-publiek sinds een eerder onderzoek in 2009 jonger geworden.

Eerder nog kwam Facebook nog met cijfers dat jongeren weliswaar nog een Facebook-profiel hebben, maar zich liever ophouden op sites cq. apps zoals WhatsApp, Instagram of Snapchat. Reden hiervoor zal de populariteit van Facebook bij het grote publiek zijn, waaronder hun ouders. Ook de overdaad aan mogelijkheden in de Facebook-app duwt jongeren naar simpelere apps. Of Twitter ook als schuilplaats door de Facebook-jeugd wordt gebruikt zegt het onderzoek niet.

Twitter jong, LinkedIn oud

ComScore heeft niet alleen de demografie van Twitter onderzocht, maar ook die van Facebook en LinkedIn. Onderstaande grafiek laat duidelijk zien dat Twitter het jongste publiek trekt en LinkedIn het oudste. Met Facebook daar tussen in.

33,2% van de wereldwijde Twitter-gebruikers zijn tussen de 15 en 24. Dezelfde leeftijdsgroep heeft bij Facebook 28,9%. Dit geldt voor de desktop. Onder de smartphone-gebruikers is het verschil in deze leeftijdsgroep nog groter (24,8% tegen 19,4% in de VS).

Relevantie voor beursintroductie

Twitter is vorige maand naar de Amerikaanse beurs gegaan. J.P. Morgan was betrokken bij de beursintroductie van Twitter. Een jong publiek kan volgens analisten een indicatie zijn van de toekomstbestendigheid van Twitter.