Ondanks het feit dat ruim driekwart van de 232 miljoen actieve gebruikers van - het Amerikaanse - Twitter uit het buitenland komt, wordt daar slechts 26 procent van de omzet opgehaald. Twitter haalt per 1000 timeline views in de Verenigde Staten 2,58 dollar binnen, tegenover een schamele 36 cent in de rest van de wereld. Dat schrijft The New York Times op basis van ingediende beursdocumenten.

Het verliesmakende microblog stapt deze maand naar de New York Stock Exchange. Twitter werkt momenteel aan een advertentiestrategie die met name gericht is op televisiekijkers. Daarvoor heeft het al meerdere grote deal getekend. Dit moet ervoor zorgen dat de ruim 175 miljoen buitenlandse gebruikers op termijn wel geld in het laatje brengen. Hiervoor opent het bedrijf ook een kantoor in Amsterdam. Daarvanuit kan het bedrijf contact houden met adverteerders en mediabedrijven.

Kleine speler, grote ambities

Twitter blijft vooralsnog een kleine speler op de digitale advertentiemarkt. Het bedrijf dat 70 procent van zijn inkomsten uit mobiele advertenties haalt, heeft op dit moment 0,5 procent marktaandeel. Dat komt neer op een jaaromzet van 580 miljoen dollar.

Toch gloort er hoop aan de horizon. Het bedrag dat Twitter in het buitenland verdient, is klein maar het afgelopen jaar wel verdubbeld. En een concurrent als Facebook, dat twee jaar ouder is, verdient dit jaar 6,4 miljard dollar aan advertenties. Die kant moet Twitter ook snel op wil het de komende jaren overleven.

Nederland is al jaren flink aan het twitteren, zo blijkt ook uit deze landkaart met 'tweet-dichtheid' die Twitter afgelopen zomer heeft gemaakt: