Microblog Twitter heeft zijn grootste advertentiedeal ooit getekend, meldt Financial Times. Hoewel bedragen niet bekend worden gemaakt heeft de langlopende samenwerking met advertentiebedrijf Starcom MediaVest van Publicis volgens de krant een waarde van honderden miljoenen dollars.

De strategie van beide bedrijven is om meer convergentie tussen televisie en Twitter te creëren. Zij zien veel toekomst in het gebruik van Twitter als tweede scherm tijdens televisiekijken. Kijkers van hetzelfde televisieprogramma communiceren nu al vaak intensief met elkaar via het microblog.

Daaromheen kunnen grote bedrijven zoals Coca-Cola, Microsoft en Walmart – allen partners van Starcom MediaVest – hun gerichte advertenties kwijt. Uit onderzoek van Nielsen, marktleider op het gebied van kijk- en luistercijfers, blijkt dat er een sterke correlatie bestaat tussen de stijging van Twitter-volumes en kijkcijfers.

Twitterdata gebruiken

Maar de deal heeft meer om het lijf. Zo willen de partners nieuwe producten, zoals mobiele enquêtes (in-tweet mobile survey) via Tweets inzetten om consumenten op gezette tijden om hun mening te vragen. Ook krijgen de advertentiebedrijven toegang tot de researchdata die Twitter tot zijn beschikking heeft.

Topman Adam Bain van Twitter, verantwoordelijk voor de omzetcijfers, stelt dat de focus van de advertentiemarkt tot aan vandaag verkeerd lag. “Wij geloven niet dat er een keuze moet worden gemaakt tussen Twitter en televisie. Twitter is een brug”, aldus Bain tegenover de Financial Times. Onderzoeksbureau eMarketer schat dat de advertentie-omzet van Twitter in 2013 bijna verdubbelt naar 582,8 miljoen dollar.

Weg naar alleenrecht

In november 2009 maakte Twitter voor het eerst bekend stappen te willen maken naar de advertentiemarkt. Sindsdien is het zoeken naar een verdienmodel en heeft het bedrijf het alleenrecht op zijn dienst verder versterkt. In 2010 begon dat met gerichte zoekadvertenties, oftewel Promoted Tweets.

Daar kwam al snel een samenwerking met Yahoo bij, alvorens andere advertentienetwerken zijn geblokkeerd. Vorig jaar wiste Twitter alle clientnamen uit Tweets.

Vanaf mei 2013 gelden de nieuwe strengere API-eisen van Twitter. Deze door ontwikkelaars fel bekritiseerde voorwaarden draaien de nek om van veel third-party clients.