Het gaat om een experiment in de Amerikaanse steden San Francisco en San Diego. De commissie die nieuwe particuliere UberX-chauffeurs (zij die met eigen auto's rijden) moeten betalen bij hun eerste respectievelijk 20 en 15 ritten stijgt daarbij naar 30 procent. Die neemt dan geleidelijk 5 procent af bij elke volgende 20 en 15 ritjes. Uber hoopt door de commissie zo te staffelen dat chauffeurs meer ritjes gaan rijden.

Meer marge

De taxidienst die de deeleconomie propagandeert verhoogde afgelopen september in San Francisco zijn eigen commissie ook al van 20 naar 25 procent. Dat leidde tot veel boze reacties en protest onder chauffeurs. Een flink aantal van hen besloot zelfs te stoppen, meldt CNet. Het leeuwendeel deed dat niet, waardoor Uber opnieuw kijkt hoeveel geld het maximaal kan vragen.

Net als concurrent Lyft begon Uber met het opeisen van een commissie van 20 procent. Bij wervingsacties daalde dat soms tot 5 procent (Uber) en zelfs 0 procent (Lyft) maar geleidelijk aan houden alle chauffeurs minder over. Dit geldt met name voor parttime chauffeurs. Het huidige model beloont chauffeurs immers pas wanneer zij meer ritjes maken.

Illegaal

In ons land blijft UberPop, de Nederlandse variant van UberX, illegaal. Elke chauffeur die betrapt wordt kost Uber hier intussen 50.000 euro.