Uit een studie van de Amerikaanse Consumentenbond blijkt dat de testpersonen de geloofwaardigheid van een website beoordelen op basis van het uiterlijk en niet op grond van de status van de professors en experts die aan het woord komen, aldus The Wall Street Jounral. De testpersonen bestonden uit gewone consumenten en acht medische experts. Zij beoordeelden tien Amerikaanse medische sites op de geloofwaardigheid. Daarbij bleek dat de experts kozen voor de site van de National Institutes of Health (NIH) als meest geloofwaardig, terwijl het publiek Mayoclinic.com verkoos. Mayoclinic is een commerciële medische site, terwijl de NIH.gov de site is van een overheidsorganisatie. Bij de deskundigen stond Mayoclinic overigens op de tweede plaats, gevolgd door WebMD.

Verpakking

De uitslag is niet voor iedereen een verrassing. "Mensen kopen ook boeken op basis van de omslag en huishoudelijke artikelen op basis van hun verpakking", zegt de directeur van het Pew Internet & American Life Project in The Wall Street Journal. "Het publiek gaat uit van de stelling: Het ziet er professioneel uit, dan moet het ook wel geloofwaardig zijn", aldus een onderzoekster in de krant. Als minst geloofwaardig werden de sites Health Bulletin en Oxygen Health and Fitness genoemd.