Marktonderzoeker IDC verwacht in de periode tot 2008 zelfs een verdubbeling van de investeringen in de zogenoemde customer relationship management (crm) software. In totaal zou er volgens de marktvorser in 2008 een slordige 11,4 miljard dollar omgaan in deze markt. Vorig jaar was dit slechts 7,4 miljard dollar. IDC denkt dat de komst van nieuwe betaalmodellen, zoals gehoste crm op huurbasis, zullen bijdragen aan de groei. Als gevolg van de verwachte vraag naar gehoste crm denkt IDC dat Siebel weer beter zal presteren. De crm-fabrikant voert nog altijd de crm-toptien aan, maar heeft aanzienlijk marktaandeel moeten inleveren. Siebel zag zijn omzet tussen 2002 en vorig jaar met maar liefst 27,3 procent dalen. Het gat tussen Siebel en concurrent SAP wordt hiermee kleiner, temeer omdat SAP zijn omzet in die periode wel wist te verhogen met 14 procent. Oracle bezet inmiddels de derde plek, op de voet gevolgd door PeopleSoft.