Het Amerikaanse bedrijf Acuity Corporation blijkt naar nu pas bekend is geworden de ontwikkeling van iChat te hebben stopgezet. De concurrentie liet zich dat geen twee keer vertellen. eShare Technologies bood de gebruikers van iChat vorige week de mogelijkheid om goedkoop de overstap te maken naar eShare Expressions, terwijl Electric Communities een gratis upgrade in de aanbieding deed. Een woordvoerder van Acuity, Dean Cruse, laat weten dat er gewoon geen droog brood meer is te verdienen met chat-programma's: "Het wordt gratis aangeboden door Microsoft, America Online en Lotus. Uit eigen onderzoek hebben we kunnen opmaken dat er voor chatten via een website op zijn hoogst een markt van tien miljoen dollar is." Het bedrijf stopt nu al zijn energie in de ontwikkeling van high-end software waarmee helpdesken technische bijstand kunne geven aan klanten via Internet-telefonie, real-time chat en automatische e-mail. Een deel van het probleem ligt volgens Cruse ook in de geringe populairiteit van het chatten. Uit een recent onderzoek van International Data Corporation (IDC) blijkt dat minder dan 2 procent van de Internetters chat-software op het werk gebruikt. Het aantal mensen dat thuis chat ligt niet veel hoger – ongeveer vijf procent. Chatters zoeken volgens IDC vooral de plek op waar ze de meeste andere babbelaars vinden: om die reden zijn vooral Yahoo! en America Online populair. AOL nam vorig jaar juni Mirabilis over – de Israëlische producent van het populaire en gratis programma ICQ. Toen de overname een feit was telde ICQ 12 miljoen gebruikers. Op dit moment is dat aantal al meer dan verdubbeld (tot 25 miljoen).