Via een videoboodschap heeft ceo Mathias Döpfner zijn medewerkers ingelicht over deze "culturele verandering" binnen het bedrijf: "Axel Springer AG zal vanaf dit moment alle werkplaatsen omschakelen naar Apple". Het bedrijf geeft kranten en tijdschriften als die Welt en Bild uit.

Döpfner geeft een aantal redenen voor de omschakeling. Ten eerste noemt hij Apple als hét merk voor grafisch ontwerp en lay-out.

De tweede reden is de veronderstelde eenvoudige bediening van de computers. "What you see is what you get," zegt Döpfner. "Het is een gebruikersvriendelijke werkomgeving, die niet de computer centraal stelt maar de gebruiker."

Design

Het oog van de Duitser wil ook wat. Het derde argument voor de omschakeling is dan ook het voorkomen van de Apple. Hij vindt ze er prachtig uitzien. "Natuurlijk is dat subjectief," relativeert de uitgever, "maar ik geloof dat elk bureau er net iets mooier uitziet als er een Apple op staat." Bovendien hoopt Döpfner zelfs op een stijging van de arbeidsproductiviteit: "Misschien gaat u wel een beetje liever aan het werk als u achter een Apple-laptop mag gaan zitten."

De laatste reden voor de switch is de gedaalde kosten. De prijzen van Apple's zijn omlaag gegaan, aldus de ceo, net als de kosten voor het beheer. Dat maakt de beslissing ook financieel aantrekkelijk.

Cultuurswitch

Döpfner erkent dat het voor sommige medewerkers even wennen wordt. Maar het is duidelijk dat hij het besluit niet zomaar als een IT-beslissing ziet: "Dit betekent een culturele verandering, een culturele modernisering voor ons bedrijf. En daar ben ik blij om."