Het gaat om de Amerikaanse uitgevers Conde Nast Publications, Hearst Corp., Meredith Corp., News Corp. and Time Inc., bericht de LA Times. De bedrijven zijn verantwoordelijk voor grote Amerikaanse titels als Sports Illustrated, de Wall Street Journal, Wired en Vanity Fair.

Het is de bedoeling dat de originele titels digitaal beschikbaar komen. Ook boeken en stripboeken staan op de lijst om in digitale vorm te worden uitgegeven. Traditionele mediabedrijven hebben moeite om hun hoofd boven water te houden omdat de advertentieinkomsten teruglopen. Daarom wordt de horizon verbreedt van papier naar het digitale spectrum.

Samenwerken met Google

Zo zijn de New York Times en de Washington Post onlangs een samenwerking aangegaan met Google. Zij stellen webpagina's samen stellen rond een bepaald onderwerp waar de kranten veel over schrijven. De dienst heet Living Stories en moet automatisch dossiers opbouwen rondom een onderwerp als het klimaat of aanpassingen aan het zorgstelsel.

De vijf uitgevers die nu een eigen webwinkel beginnen, zien een toekomst waarin hun kranten en tijdschriften in een interactieve, digitale versie uitkomen. Bijvoorbeeld voor nieuwe touchscreen e-readers zoals de JooJoo van Fusion Garage, voorheen de CrunchPad. Sports Illustrated toont al een voorbeeld van een dergelijke editie op YouTube. De webwinkel gaat waarschijnlijk eind volgens jaar pas open. Waarschijnlijk zullen er er eerder digitale uitgaven verschijnen voor smartphones.

Het is de bedoeling dat gebruikers de content één keer kopen en die dan kunnen lezen op verschillende apparaten. Dat is op dit moment nog moeilijk. Een krant die bijvoorbeeld wordt gekocht voor de Kindle is niet leesbaar op een e-reader van Sony.

Boot gemist

Experts stellen dat de oude media hun kans hebben gemist om geld te verdienen aan het web. Maar nu ze zien hoeveel moeite de platenmaatschappijen hebben met bijvoorbeeld Apple's iTunes zouden ze maar al te graag inspringen. Daarmee niet slechts meedoen, maar echt zelf de concurrentie aangaan met Amazon om te voorkomen dat deze online uitgever teveel marktaandeel krijgt.

Amazon geeft auteurs van boeken 50 procent van de verkoopprijs, uitgevers van kranten en tijdschriften krijgen slechts 30 procent van de opbrengst. Ook daar zijn de uitgevers niet erg blij mee.