Dat vindt het Amerikaanse bedrijf Attributor, dat zoekt voor mediabedrijven op internet naar gekopieerde content waarvoor geen licentie is betaald.

Nieuw model omarmt plagiaat

Nu komt deze copyrightwaakhond met voorstellen om geld te verdienen aan die illegale verspreiding van content, zo meldt persbureau AP. Volgens Attributor zou de gemiddelde online uitgever meer dan 150.000 dollar aan extra inkomsten kunnen binnenhalen door reclame te verkopen bij ongeoorloofd gekopieerde publicaties op blogs en andere sites.

Attributor gaat er bij deze berekening van uit dat adverteerders 1 dollar zouden betalen per 1.000 pagina's. Volgens Rich Pearson van het bedrijf krijgen de makers van de originele content nu niet wat zij zouden moeten krijgen. "Uitgevers verlangen naar iedere dollar die zij hieraan kunnen verdienen", weet Pearson. Voorlopig lijkt het echter voor uitgevers een brug te ver om te gaan adverteren bij geplagieerde versies van hun eigen content, in een onzekere poging lezers weer terug te lokken naar de originele site.

Auto's en reizen

Attributor heeft momenteel klanten als AP, Reuters en The Financial Times. Tussen september en oktober heeft het bedrijf 30 miljard webpagina's onderzocht, waarop kopieën van berichten van ruim 100 grote websites waren aangetroffen. Attributor liet legaal doorgeplaatste content en korte fragmenten van artikelen buiten beschouwing.

Uit het Attributor-onderzoek ( pdf) bleek dat met name artikelen over auto's en reizen en filmrecensies illegaal worden overgenomen. Van stukken over auto's wordt zeven keer vaker de kopie gelezen in plaats van het originele artikel op de sites van de uitgever.