Een aantal grote online uitgevers experimenteert met Sourcepoint, een startup van een ex-Googler. Deze dienst biedt de mogelijkheid om flexibele manier advertenties in te zetten, meldt de Financial Times. Maar de troef van Sourcepoint is de adblock blocker.

Hiermee kan de server detecteren of de bezoeker adblockers gebruikt. Is dat het geval, dan verdwijnt de content op de pagina achter een 'muur', totdat de adblocker is uitgeschakeld. "Gebruikers kunnen dan het recht hebben om advertenties op webpagina's te blokkeren, uitgevers hebben ook het recht om gebruikers die dit doen toegang tot hun content te ontzeggen", aldus CEO Ben Barokas.

Wapenwedloop

De vraag is natuurlijk of zo'n wapenwedloop zinnig is. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voor adblockers de blokkade van Sourcepoint weten te omzeilen.

Adblockers zijn een groeiend probleem voor online uitgevers. Een alternatief is het wel detecteren, maar vragen of bezoekers de adblocker uitzetten, in plaats van blokkeren. Onder meer Tweakers.net hanteert deze strategie.