De rijksoverheid heeft stilletjes de website Mijnoverheid.nl in gebruik genomen. Op de site worden sinds deze maand de eerste paar duizend gebruikers toegelaten. Eind juni moet de gebruikersgroep bestaan uit rond de tienduizend burgers. Zij kunnen zich aanmelden met hun DigiD en krijgen dan een persoonlijk portaal met toegang tot overheidsdiensten en persoonlijke berichten van overheden.

De website moet op termijn diensten van verschillende overheidsinstanties bundelen die nu via aparte websites worden aangeboden. In de plannen staat ook dat Mijnoverheid een zogeheten 'single sign on' kan bieden: wie via Digid is ingelogd op Mijnoverheid.nl, zou dan niet meer apart bij allerlei overheidssites opnieuw hoeven in te loggen om van bepaalde dienstverlening gebruikt te kunnen maken.

Minder papier

Uiteindelijk moet Mijnoverheid.nl ook de stroom papieren post vanuit overheden naar burgers terugbrengen. Burgers kunnen persoonlijke berichten van de overheid straks 'elektronisch en beveiligd' ontvangen. Ook wil de site bekende gegevens bij aanvragen voor beschikkingen zoveel mogelijk al vooraf invullen.

Betrokkenen erkennen dat het gaat om een zogeheten 'soft launch'. "Op 3 april had Mijnoverheid in totaal 646 gebruikers. We moeten de site nog uitbreiden en verbeteren voordat er een grote publiekscampagne wordt gestart", vertelt woordvoerster Mireille Beentjes van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Uiteindelijk moet het in 2009 of 2010 klaar zijn. Dan kunnen enkele miljoenen burgers zich aanmelden."

Gepersonaliseerd

Op Mijnoverheid.nl kunnen burgers gepersonaliseerde informatie ontvangen van overheden, direct gebruikmaken van dienstverlening of gegevens inzien die over hen bij verschillende instanties staan geregistreerd. Beentjes: "Op Mijnoverheid.nl kan je straks ook zien wat de overheid allemaal over je weet en of daar fouten in zitten."

Aangifte doen van een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, een geboorte of een overlijden kan straks ook elektronisch, zo maakten de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken woensdag bekend. Daarvoor worden de elektronische burgerlijke stand en de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op elkaar afgestemd.

De site rangschikt alle diensten op verschillende manieren. Naar overheden die nog niet op het systeem zijn aangesloten wordt gelinkt. Op de site staat dat er nu in totaal 30.000 overheidsdiensten staan vermeld. Elke dienst van bijvoorbeeld elke gemeente telt apart mee. Het is al mogelijk een deel van de gegevens over je zelf in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) via Mijnoverheid.nl in te zien. Daarin zijn onder meer inschrijfdata op adressen te bekijken. Ook is te lezen of en wanneer er een onderzoek is gestart naar de juistheid van de geregistreerde gegevens.

Drie gemeenten, zeven instanties

Op dit moment doen er volgens Beentjes nog maar drie gemeenten mee: Dordrecht, Enschede en Voorst. Ook de landelijke instanties IB Groep, Kadaster, Rijksdienst voor het Wegverkeer, Centrum Werk en Inkomen, Regelhulp, UWV en de Sociale Verzekeringsbank doen al mee aan Mijnoverheid.nl. "De site wordt aan twee kanten langzaam uitgerold: onder burgers en onder deelnemende organisaties", aldus Beentjes.

Het rijksproject achter Mijnoverheid.nl startte in 2006 vanuit ICTU, de uitvoeringsorganisatie van ICT bij de overheid. Toen heette het project nog de Persoonlijke Internet Pagina (PIP).