Brede uitrol in Nederland van mobiel betalen in de winkel zit er voorlopig niet in. Het probleem? Alle banken en winkeliers moeten aan boord zijn. En de banken wachten eerst op SEPA, de Europese betalingsstandaard in wording.

Een half jaar geleden startte proefproject mobiel betalen bij de C1000 in Molenaarsgraaf, op initiatief van Schuitema, KPN, LogicaCMG, de Rabobank, NXP Semiconductors en het RFID Platform Nederland. Klanten konden met een met een NFC-radiochip uitgeruste mobiele telefoon betalen aan de kassa.

Stekker eruit

Zes maanden later is de stekker eruit en zijn er nog geen concrete plannen voor een landelijke uitrol, ondanks het succes van de pilot. Dat bevestigt het RFID Platform Nederland tegenover Webwereld. Dat de pilot geen vervolg krijgt komt onder meer omdat zich nog geen andere partijen, zoals banken en retailers, hebben gemeld om aan te haken.

Bart Schermer, secretaris van het RFID Platform Nederland: "De kar zal door heel Nederland moeten worden getrokken. Voor een partij als C1000 is het momenteel niet interessant om alleen voor hun supermarkten deze betaalmethode uit te rollen, omdat ze dan maar als enig bedrijf dat mobiel betalen kunnen aanbieden. Het wordt voor de consument pas echt interessant als die met het mobieltje én kan betalen bij de C1000, maar ook bij de schoenenwinkel en de bakker."

Wachten op SEPA

De banken zijn essentieel voor continuering van deze technologie. Schermer: "Het systeem zal met name door de banken voortgezet en gedragen moeten worden."

Probleem hierbij is dat de banken momenteel afwachten met het uitrollen van een nationaal systeem, omdat de nieuwe Europese betalingsstandaard, SEPA, nog niet is uitgekristalliseerd. Anders lopen ze het risico dat ze op het verkeerde paard wedden.

"De investeringen rechtvaardigen zich natuurlijk alleen op het moment dat het ook daadwerkelijk als een officiële betaalmethode voor heel Nederland en heel Europa ingevoerd gaat worden", aldus Schermer.

Klanten enthousiast

Ondanks dat het niet verder wordt uitgezet, heeft de pilot bij de C1000 wel het vermoeden van de partijen bevestigd, zelfs verstevigd, dat dit ook iets is waar consumenten op zitten te wachten en wat ook voor de winkeliers voordelen heeft. Volgens Schermer gaat het betalen gaat namelijk sneller en makkelijker.

Er loopt nog wel een andere, vergelijkbare pilot, waarbij consumenten draadloos en mobiel een kroketje kunnen trekken bij de Amsterdamse snackketen Febo.

Vertegenwoordigers van de Rabobank en Schuitema waren niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar.