Dat werd maandag duidelijk tijdens de persbijeenkomst die UPC ter gelegenheid van de presentatie van de jaarcijfers gaf. De grootscheepse introductie van de digitale diensten van het concern staat voor het derde kwartaal op stapel, zo maakte operationeel directeur Musselman bekend. In Amsterdam ging UPC november vorig jaar van start met een uitgeklede set-topbox. Met het kastje heeft een klant de beschikking over extra televisie- en radiokanalen maar nog niet over internet en e-mail, de vermeende killer app van de digitale diensten op de televisie. UPC kondigde destijds aan, ook in reclamefolders die naar abonnees werden gestuurd, in het tweede kwartaal van dit jaar de mogelijkheid te bieden te internetten en e-mailen via de set-topbox. Die zelf opgelegde deadline is niet gehaald. Volgens Musselman vinden er op dit moment tests plaats en wordt in juni en juli begonnen met de marketing voor de digitale diensten. In de herfst moeten de kastjes dan geleverd gaan worden. UPC handhaaft de doelstelling om tegen het eind van het jaar 250.000 set-topboxen bij abonnees te hebben aangesloten. De software die UPC bij de grootschalige uitrol van het zogeheten UPC Digital gebruikt, zullen worden geleverd door Liberate, zo schreef The Wall Street Journal maandag. Mark Schneider, CEO van UPC, weersprak tijdens de persbijeenkomst de strekking van het artikel dat Microsoft, dat een belang in UPC heeft, nu toch echt gepasseerd wordt. Volgens Schneider is het concern als leverancier nog lang niet opgegeven en is het meest waarschijnlijke scenario dat zowel Liberate als Microsoft de benodigde software zullen leveren. Wel zal in Oostenrijk en Nederland, twee van de belangrijkste markten in de set-topboxstrategie, begonnen worden met software van Liberate. Back to basics
UPC trok maandag bij monde van operationeel directeur Musselman het boetekleed aan over de prestaties van het afgelopen jaar. Door de vele acquisities heeft het concern de focus verloren, zo liet Musselman weten. Inmiddels zijn de meeste investeringen in het netwerk achter de rug en zal de overnamestrategie op een lager pitje worden gezet. In 2001 is het volgens Musselman back to basics. "We moeten gewoon onze reguliere taken goed gaan uitvoeren. Dat betekent onder meer telefoontjes snel beantwoorden en zorgen dat we de juiste rekening versturen", aldus Musselman, die daarmee erkende dat er nogal wat fout gaat bij de dagelijkse gang van zaken van het kabelconcern. UPC kan het zich niet veroorloven klanten verder tegen zich in het harnas te jagen. De gemiddelde maandopbrengst per huishouden moet de komende vijf jaar oplopen tot 25 euro. Het afgelopen jaar bedroeg de maandopbrengst gemiddeld 10,78 euro, een stijging van twintig procent vergeleken met 1999. Om de opbrengst per huishouden tot het gewenste bedrag te laten stijgen is het cruciaal dat abonnees meerdere diensten van het concern gaan afnemen, de zogeheten triple-playstrategie. Naast breedbandinternet neemt de set-topbox in dat beleid een voorname rol in.

Eerdere relevante berichten:
Verlies UPC loopt op tot twee miljard euro (02 april 2001)
UPC verkrijgt meerderheid in Duitse Primacom (29 maart 2001)
Chello verhoogt abonnementsprijzen per 1 mei (27 maart 2001)
UPC begint in november met uitgeklede set-top box (12 oktober 2000)