Dat blijkt uit het jaarverslag van het GVB. Alleen al tot eind 2008 maakte het bedrijf 10,6 miljoen euro extra kosten, en die teller loopt sinds 1 januari natuurlijk nog steeds verder. Dit komt doordat de strippenkaart nog niet in de ban is gedaan en dus de poortjes van de metro openstaan. En dat maakt zwartrijden eenvoudig: ongeveer 14 procent rijdt momenteel zwart. Met de OV-chipkaart daalt dat aantal naar minder dan 2 procent, hoopt het GVB.

Verliezen bij TLS

De vervoerder heeft wel een overeenkomst met de gemeente Amsterdam gesloten dat die de extra exploitatiekosten zal dragen. Daarnaast moest het GVB 3 miljoen euro afschrijven voor de enorme aanloopverliezen die Trans Link Systems maakt bij de invoering van het omstreden systeem. GVB heeft namelijk 12,5 procent van de aandelen in Trans Link.

Strippenkaartban

Eind januari gingen de poortjes van de Rotterdamse metro definitief dicht en werd de OV-chipkaart verplicht. Wanneer de strippenkaart in de hoofdstad wordt afgeschaft, wordt binnenkort beslist. De Nederlandse Spoorwegen nemen tot 2013 de tijd om de OV-chipkaart helemaal uit te rollen.