Versie 2.0 van Uitzendinggemist kent een aantal nieuwe functionaliteiten. Hoewel de website grote gelijkenis vertoont met de oude website, zijn er een aantal nieuwe blokken te zien. Zo staat in het linkerkader onder de kop 'Moet je zien' een selectie van opmerkelijke en populaire streams. Onder aan de pagina's staan de kaders 'Populaire uitzendingen' en 'Wat kijken bezoekers nu'.

De lijst van populaire uitzendingen toont het aantal views van de meest opgevraagde streams en ook de waardering voor het programma. Daarnaast is dus ook een overzicht beschikbaar van streams die op het moment bekeken worden, waarbij ook te zien is hoeveel kijkers naar het programma aan het kijken zijn.

In de zoekbalk van de website gaapt nog een gat naast de nieuwsbrief-knop. Hier zal op korte termijn de button 'Mijn uitzending gemist' verschijnen. Deze functie biedt kijkers de mogelijkheid om uit het archief op de website een complete televisie-avond samen te stellen. Contentmanager William Valkenburg van Omroep.nl stelt dat Uitzendinggemist hierdoor meer kenmerken krijgt van een tv-kanaal op het web.

Morgen op uitzendinggemist.nl

Tijdens de presentatie van de nieuwe uitzendinggemist-site ontstond hilariteit rondom een ander nieuw onderdeel van de homepage. Er prijkt een kader met de titel 'Morgen op uitzendinggemist' dat programma's aankondigt die nu nog moeten worden uitgezonden, maar die morgen op de site te bekijken zijn. Gebruikers van de website krijgen dus een vooruitblik op wat ze nog moeten gaan missen.

Nieuw is ook de embedded player die kijkers onder andere de mogelijkheid biedt om uitzendingen op een vijfpuntsschaal te beoordelen, en daarnaast via tabbladen aanverwante programma's ontsluit. Kijkers kunnen een overzicht krijgen van andere programma's uit hetzelfde genre als de uitzending die op dat moment wordt afgespeeld, of bladeren door andere programma's van dezelfde omroep.

Aan de 'achterkant' van de website moet een grote centrale database van metadata zoals programmagegevens voor een betere toegang tot actuele informatie zorgen.

Decentrale distributie

Het aantal opgevraagde streams op Uitzendinggemist verviervoudigt sinds 2004 elk jaar. De groei brengt hogere kosten met zich mee, terwijl de publieke omroep worstelt met teruglopende budgetten. Om de hardware minder te belasten en kosten te drukken, wil de publieke omroep populaire streams gaan onderbrengen bij internet service provider (isp's).

Het gaat om 200 Gigabyte aan materiaal die het streamverkeer met 70 procent moet doen afnemen. Hoewel de isp's daarmee de last van toenemend dataverkeer op zich nemen, zou de verhuizing van het materiaal ook voordelen voor de isp's met zich meebrengen, zo meent Bram Schoonhoven, manager Technologie en Distributie van de Publieke Omroep. "Doordat de isp's het materiaal zelf streamen, kunnen zij een kwaliteitsgarantie bieden. Wij kunnen dit niet."

Binnenkort vindt er overleg plaats tussen de Publieke Omroep en de isp's, waarbij de plannen besproken worden.

Streams

De beschikbare bandbreedte van Uitzendinggemist is op dit moment 4 Gb/s. Voor eind mei zal dit worden uitgebreid naar 22 Gb/s. Op dit moment wordt 70 procent van de streams in breedbandformaat bekeken. Vanaf september of oktober worden nieuwe streams niet meer in het Real-formaat aangeboden, omdat de populariteit van het formaat volgens contentmanager Valkenburg erg is afgenomen. In het archief blijven de Real-bestanden wel beschikbaar.

Daarnaast zal al het nieuwe materiaal vanaf september ook geëncodeerd worden in mpeg4-formaat, om als vodcast aan te kunnen bieden zodra duidelijk is hoe de rechten voor downloadbare bestanden geregeld moeten worden. De smallband-streams blijven voorlopig beschikbaar op de site.

Uitzendinggemist en digitale televisie

De programma's op Uitzendinggemist zullen ook via de nieuwe iptv-dienst 'Mine' van KPN toegankelijk zijn. Althans, de recentere programma's. Het archief dat via Mine te benaderen is, omvat het materiaal dat de laatste tien dagen is uitgezonden. Uitzendinggemist zal binnenkort ook in de settopboxen van andere aanbieders van digitale televisie verschijnen.

Michel Mol van de Publieke Omroep zegt: "2006 is het jaar dat wij uitzendinggemist de huiskamers in gaan brengen." Hij illustreert de mogelijke impact van de integratie met digitale televisie aan de hand van de Belgische dienst Netgemist die beschikbaar kwam op de digitale televisiedienst van Telenet en voor veel Belgen de reden was om over te stappen op digitale tv.

Cijfers

De top-5 van meest opgevraagde streams bestaat uit NOS- en BNN-programma's in 2005:

1. NOS Journaal

2. NOS Sport

3. BNN Try Before You Die

4. BNN De Lama's

5. BNN Onderweg Naar Morgen

Het NOS Journaal is in 2005 bijna 3,7 miljoen keer opgevraagd en steekt daarmee met kop en schouders uit boven de sportuitzendingen van de NOS die ruimt 979.000 keer zijn bekeken. De populariteit van de BNN-programma's illustreert dat vooral jongere kijkers veel gebruikmaken van Uitzendinggemist. Uit onderzoek van de dienst Kijk en Luisteronderzoek blijkt dat meer dan 50 procent van de tv-kijkers vijftig jaar of ouder is, terwijl de leeftijdsgroepen 20-34 en 35-49 met elk een aandeel van meer dan 30 procent, de grootste gebruikersgroepen van Uitzendinggemist vormen.

In maart 2006 werden meer dan 3,5 miljoen streams opgevraagd. Op 15 mei 2006 werd een record bereikt in aantallen gelijktijdige bezoekers. Vooral dankzij de uitzendingen van Boer zoekt vrouw, de Zembla-uitzending rondom Hirsi Ali en het Oranje-filmpje van Café de Wereld werd een gelijktijdig aantal streams van 4000 bereikt. Het maximum ligt 's avonds normaal gesproken tussen de 3000 en 3500 gelijktijdige streams.