De introductie van UMTS, de derde generatie mobiele telefonie, zal de mobiele sector volgens het onderzoeksbureau danig opschudden. Forrester voorziet dat veel mobiele operators een fusie met branchegenoten moeten aangaan of de activiteiten moeten staken. Als gevolg van de forse investeringen die mobiele telecomaanbieders in UMTS hebben gedaan en nog zullen doen, komt er in 2007 een einde aan de operationele winsten van de bedrijven. Forrester verwacht dat de winstgevendheid pas zes jaar daarna zal terugkeren. Het onderzoeksbureau voorziet weliswaar een sterke groei in het mobiele internetgebruik, niettemin zal de gemiddelde omzet per mobiele klant tussen 2000 en 2005 met 15 procent dalen. Afgelopen jaar bedroeg die gemiddelde omzet volgens berekeningen van het bureau 490 euro, over vier jaar zal dat nog 419 euro zijn. Oorzaak is volgens Forrester dat de tarieven van de diensten waarmee nu geld verdiend wordt, zoals gespreksverkeer en SMS, door toenemende concurrentie fors zullen dalen. De komende jaren zullen verschillende nieuwkomers op de markt verschijnen. Daaronder bevinden zich partijen die nu nog geen mobiele telefonie aanbieden maar wel een UMTS-licentie hebben verworven. Die zullen bereid zijn gespreksverkeer onder de kostprijs aan te bieden om marktaandeel te veroveren op bestaande aanbieders. Overigens hebben in Nederland alleen de huidige aanbieders van mobiele telefonie een UMTS-licentie verworven, tot grote spijt van Versatel. De omzet uit gespreksverkeer zal tussen 2000 en 2005 volgens Forrester dan ook met 44 procent dalen. De opbrengst uit sms-verkeer zal eerst nog stijgen maar vervolgens teruglopen en alleen de omzet uit dataverbindingen, zoals het aansluiten van faxen of laptops op gsm-telefoons, zal blijven toenemen. De totale omzet uit deze diensten zal in 2005 met 36 procent zijn gedaald tot 313 euro per jaar. Voor het onderzoek hield Forrester gesprekken met vertegenwoordigers van 26 Europese mobiele aanbieders. Zij zijn vanzelfsprekend optimistischer dan het bureau. De operators verwachten, uiteraard, dat de inkomsten uit mobiel internetgebruik de dalende opbrengsten uit bestaande diensten ruimschoots zullen compenseren. Consultancybedrijf OTR verwacht dat slechts drie mobiele internetdiensten commercieel interessant zullen blijken, zo meldt de Financial Times. OTR ziet kansen voor locatiediensten, zoals waar een dichtsbijzijnd restaurant is, spellen/sport en voor multimedia 'sms'-verkeer. Beeldtelefonie, mobiele e-commerce en surfen in het algemeen zullen niet de 'killer app' worden waar de mobiele branche op hoopt, aldus het bureau.