Universal-CEO Doug Morris heeft al de steun van Sony BMG en is nog in gesprek met Warner Music in een poging om Apple's dominante positie op de markt voor online muziek aan te vallen.

BusinessWeek meldt, op basis van voornamelijk anonieme bronnen, dat de muziekdienst Total Music gaat heten. Morris kiest daarbij voor een compleet nieuw betaalmodel: hardwarefabrikanten zullen de maandelijkse abonnementskosten van vijf dollar voor hun rekening te nemen.

De consumenten betaalt een toeslag bij aankoop van een muziekspeler en krijgen daarna onbeperkte toegang tot de muziekcollectie, gedurende de levensduur van het apparaat. Voormalig MCA-voorzitter Irving Azoff is tegenwoordig artiestenmanager en ziet het plan wel zitten: "Doug is goed bezig tegen Steve Jobs. De artiesten staan achter hem."

Toch zal Morris volgens BusinessWeek nog een aantal obstakels uit de weg moeten ruimen. Eerdere online initiatieven van de muzieklabels zijn op een mislukking uitgelopen. Ook partijen als MTV is het niet gelukt om voldoende marktaandeel van iTunes af te snoepen: MTV is gestopt met de eigen muziekdienst Urge en sloot zich aan bij Rhapsody van RealNetworks.

Sony sloot de Connect Music Store in Europa en de VS en haalde de DRM-technologie van Microsoft in huis. Dat een nieuw initiatief vanuit de muziekindustrie juist door Universal wordt geïnitieerd, is niet vreemd omdat er al enige tijd een conflict tussen Universal en Apple loopt.

CEO Jean-Bernard Lévy van moederbedrijf Universal Music zei vorig maand dat Apple een "onfatsoenlijk" percentage van elk verkocht muzieknummer opstrijkt. Per muzieknummer ontvangt Apple 29 dollarcent. In juli besloot Universal de overeenkomst met de iTunes Store niet te verlengen, weigerde DRM-vrije muziek te verkopen via iTunes, maar startte wel een zes maanden durende pilot om DRM-vrije muziek via Wal-Mart en Google te verkopen.

Daarnaast zijn de muzieklabels ontevreden dat Apple vasthoudt aan vaste prijzen en weigert een abonnementsmodel in te voeren.