Wie kent het niet: het uitwisselen van skins of maps terwijl je al in de aanslag zit om te schieten. UTFS voorkomt dat door op een rustig moment de UT-bestanden van netwerkpc's te synchroniseren. Helemaal nieuw is Unreal Tournament File Sync (UTFS) niet. Brian Middleton, de programmeur van het programmaatje, kwam een tijd geleden al met de allereerste versie. Sindsdien heeft hij de snelheid van het synchroniseren echter behoorlijk weten op te schroeven, en zijn er een aantal extra opties ingebouwd. Het resultaat kan je nu downloaden, want versie 2.0.11 bèta staat sinds dinsdag ter download op de officiële homepage van de utility. Middleton kwam op het idee UTFS te programmeren toen hij het zat was om de skins van andere spelers op het netwerk niet te kunnen zien. Ook het wachten op het uitwisselen van de verschillende maps tussen de netwerkcomputers duurde hem en zijn vrienden vaak te lang. De oplossing is even logisch als doeltreffend. UTFS loopt op een rustig moment (bijvoorbeeld een lunchpauze) de harde schijven van alle medespelers af, en zorgt ervoor dat de bestanden op alle pc's overeenkomen. Is het dan eenmaal vijf voor vijf, dan kan je met je collega's zonder vertragingen aan de slag. UTFS is helemaal gratis. Je kan het pakketje, dat nog geen anderhalve MB groot is, binnenhalen via de downloadpagina op de UTFS-website. Middleton adviseert je overigens wel om voor de zekerheid een back-up te maken van je Unreal-bestanden voordat je aan de slag gaat, aangezien het op dit moment nog een bèta betreft.