Het aantal klachten over UPC noemt de bond `zorgwekkend'. "Maar we hebben veel mensen kunnen helpen, dus kennelijk hebben ze er wel baat bij", vertelt Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. De bond lanceerde op 24 maart een actie waarbij leden zich konden melden die onduidelijk hoge of onjuiste rekeningen van UPC hadden ontvangen. Doordat zij het kabelbedrijf moeilijk konden bereiken werd een aantal mensen afgesloten van televisie-, internet- of telefoonaansluiting. De Consumentenbond heeft er in ongeveer driehonderd gevallen voor gezorgd dat de mensen in contact kwamen met UPC zodat het bedrijf uitleg kon geven. "In sommige gevallen bleek de rekening wel te kloppen en moest er gewoon betaald worden. Maar één persoon kreeg zelfs 360 euro teruggestort en hoefde vier maanden geen internetabonnement te betalen", aldus Van den Brandhof. Eerder deze week vroeg de Nederlandse Mededingingsautoriteit ( NMa) nog opheldering van UPC over het aantal klachten. Het kabelbedrijf heeft de kartelwaakhond vervolgens uitleg gegeven over het nieuwe incassobeleid en het klantenadministratiesysteem.