Tienduizenden UPC abonnees kregen in de eerste vier maanden van 2007 ongevraagd de 'mediabox' thuis afgeleverd, de settopbox nodig voor digitale televisie. Maar daar zat natuurlijk ook een nieuw, duurder abonnement aan vast. Het regende vervolgens klachten.

Misleidend cadeau

Veel klanten waren overdonderd door het 'cadeau' van UPC zonder dat duidelijk werd wat de financiële consequenties waren. Andere klanten die expliciet hadden aangegeven geen mediabox te willen ontvangen, kregen toch, soms zelf verschillende keren, een bezorger aan de deur, zo constateert de waakhond na onderzoek.

Daarnaast constateert de Consumentenautoriteit dat UPC bij de telefonische verkoop van zo'n 100.000 abonnementen voor digitale televisie de regels omtrent ongevraagde toezending en het sluiten van overeenkomsten op afstand heeft overtreden, onder meer door niet te vermelden dat klanten binnen 7 dagen konden annuleren.

"Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen. Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht en daar treden wij tegen op", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit.

De kabelaar krijgt voor de overtredingen van de Colportagewet in totaal 303.000 euro boete opgelegd. Daarnaast moet UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek duidelijk het commerciële doel van het gesprek meedelen op straffe van een dwangsom van 1000 euro per dag.

UPC: uitvoeringsfout

UPC laat in een reactie weten 'de gang van zaken te betreuren'. Het concern stelt: "bij de promotie van gratis digitale televisie [zijn] in een aantal gevallen uitvoeringsfouten gemaakt door UPC Nederland. Deze uitvoeringsfouten zijn indertijd erkend, daarvan is geleerd en de promotiecampagnes zijn structureel aangepast en op onderdelen zelfs gestaakt." Opmerkelijk is dat de kabelaar in zijn reactie spreekt van 'gratis' digitale televisie, terwijl aan het pakket wel degelijk kosten zijn verbonden.

In het sanctiebesluit (zie ook hieronder) valt over de colportagepraktijken van UPC te lezen: "UPC ontkent niet dat er problemen zijn geweest bij de distributie van de mediabox, maar stelt dat deze met name zijn te wijten aan één bepaald colportagebureau, waarmee UPC de samenwerking heeft verbroken." UPC werkte in totaal met vier colportagebureau's.

En over de telefonische leurhandel meldt het besluit: "UPC erkent dat in de callscripts de mogelijkheid tot ontbinding binnen zeven werkdagen niet was opgenomen. UPC heeft dat inmiddels hersteld."

UPC beraadt zich nog of het in beroep gaat tegen het besluit van de Consumentenautoriteit, zo laat een woordvoerder aan Webwereld weten.