Het gaat om de software die gebruikt wordt in set-topboxen, waarmee televisiekijkers de toegang krijgen tot extra diensten, zoals online bankieren, mailen en een digitale videorecorder. UPC zou vorige herfst de primeur krijgen, maar de software van Microsoft was niet op tijd af.Het Nederlandse kabelbedrijf besloot toen maar een kastje op de markt te brengen met uitgeklede software, waarmee lang niet zo veel mogelijk is als oorspronkelijk de bedoeling was. TV Cabo zal per 7 juni gebruik kunnen maken van het uitgebreide Microsoft-pakket voor set-topboxes, zo schrijft The Wall Street Journal. De Portugese kabelmaatschappij heeft ongeveer 1 miljoen klanten. Microsoft investeerde twee jaar geleden 39 miljoen dollar in TV Cabo. Dat was een schijntje vergeleken bij het bedrag dat Microsoft in het Amerikaanse AT&T stak: 5 miljard dollar in ruil voor 7,5 miljoen set-topboxes met de Microsoft-software.Zo ver is het nog niet, AT&T zal later dit jaar Ultimate TV gaan testen. UPC is daarop al overgegaan, zo schrijft de Amerikaanse zakenkrant. Behalve de software van Microsoft wordt ook concurrerende software van Liberate op de pijnbank gelegd.Volgens analisten is er veel werk voor Microsoft aan de winkel, aangezien de oorspronkelijke partners - zoals in Nederland UPC - ernstig teleurgesteld zouden zijn in de opgelopen vertragingen. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in april verklaarde UPC overigens dat een set-topbox inclusief internetdiensten in de herfst op de markt komt, waarschijnlijk zowel met software van Liberate als met Microsoft-software.