De rechter maakt in haar vonnis gehakt van Telekabel. Het verweer van het kabelbedrijf wordt punt voor punt verworpen. Het pittigst is de kantonrechter bij een klacht over de helpdesk. Volgens de klagers was deze ondeskundig en vaak onbereikbaar. De repliek van Telekabel op deze klacht wordt door de rechter gelezen als een 'gratuite reclameslogan'. Telekabel wilde benadrukken dat: "De telefonische helpdesk die zij ten dienste van haar abonnees in het leven heeft geroepen een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan de effectieve signalering en oplossing van de individuele problemen van Quicknetgebruikers." Andere punten in de rechtszaak: het grote aantal storingen, de snelheid (of liever traagheid) en uptime van kabelinternet via QuickNet en de incompleetheid van de dienst omdat er gebruik werd gemaakt van een intern IP-adres via 'address translation' in plaats van een directe netaansluiting via een 'echt' IP-adres. Overigens werkt ADSL van KPN (Mxstream) op dezelfde wijze. Op alle punten krijgen de klagers gelijk van de kantonrechter. In alle reclame-uitingen en voorwaarden belooft Telekabel volgens de rechter een betere dienst. "Wie zich QuickNet durft te noemen (…) kan zich niet verschuilen op de wijze als Telekabel heeft gedaan, laat staan de klagers voorhouden dat zij weet behoorden te hebben van snelheidsproblemen." Precedent!? De zaak kan een precedentscheppende werking hebben. Er zijn immers veel klachten over kabelaanbieders en ADSL-providers, hoewel deze nog steeds de hemel op aarde beloven. Chello rept bijvoorbeeld op trams in Amsterdam over 'supersnel internetten'. Die slogan kan de kabelprovider lang niet altijd waarmaken. UPC-woordvoerder Joe Simmons vreest geen hausse aan rechtszaken tegen het kabelbedrijf, of internetdochter Chello. "Het is geen precedent. De zaak ging over de beginjaren van internet. Het was een heel ander product, van een heel ander kabelbedrijf in een heel andere tijd", aldus Simmons. "Het was een soort proefproject, internet stond nog in de kinderschoenen." 1998 De zaak in Nijmegen ging over QuickNet, dat in 1998 werd aangeboden door kabelbedrijf Telekabel. Inmiddels is Telekabel overgenomen door UPC. Sonera, dat QuickNet verzorgt, heeft niets met de zaak te maken omdat Telekabel de verkoop en marketing van de dienst verzorgde.