De kabelaar is sinds een week of twee begonnen met het sturen van brieven. De 300 Chello-abonnees die het meeste verkeer genereren, wordt dringend verzocht het gedrag aan te passen. Wie dat niet doet en een week later nog steeds tot deze top 300 behoort, wordt resoluut afgesloten. Volgens woordvoerder Marc Zellenrath van UPC gaat het om een kleine groep `excessieve gebruikers' die verantwoordelijk zijn voor `enkele tientallen procenten' van het totale verkeer. Dergelijke abonnees verbruiken meer data per dag dan de gemiddelde Chello-klant per maand. Het aanleggen van `complete mp3-fabrieken' en `film-catalogi' is hierbij een populaire bezigheid, stelt de woordvoerder. Inmiddels zijn 25 abonnees daadwerkelijk afgesloten. Anderen hebben hun gedrag aangepast of willen gebruik maken van het aanbod extra te gaan betalen voor het verkeer dat boven de 5 GB per maand uitkomt. Chello vraagt 10 euro extra per GB bovenop het abonnementsgeld, zo blijkt uit de verstuurde brieven. Wie boven de 10 GB uitkomt, gaat 25 euro per GB betalen terwijl voor iedere GB boven de 20 GB per maand maar liefst 50 euro moet worden neergelegd.

`Onbegrijpelijk'

Gebruikersvereniging Coax zegt verrast te zijn door de maatregelen en spreekt van een `onbegrijpelijke' en `vreemde' actie. "Concreet gezien handelt UPC in strijd met haar eigen leveringsvoorwaarden, en breek zij hiermee ook alle afspraken die er in het verleden met COAX zijn gemaakt. Er zou immer eerst inzicht in het eigen dataverkeer gegeven worden voordat dit soort maatregelen ter sprake zouden komen", aldus de Coax. Volgens Zellenrath is het een en ander wel degelijk besproken met de Coax, maar hij wil daarbij benadrukken dat UPC geen toestemming van de gebruikersvereniging nodig heeft. "Ze moeten niet op onze stoel gaan zitten." Verder zijn de maatregelen een voortzetting van het eerdere beleid, zo stelt de woordvoerder. Ruim een jaar geleden maakte de kabelprovider al de vergelijking met een restaurant waar je onbeperkt spareribs kan eten. "De een eet er tien en de ander dertig. Dat is allemaal prima. Een enkeling kan er zelfs wel honderd eten. Maar als iemand met een vrachtwagen komt voorrijden en die gaat volladen met spareribs, zeggen wij ho." Dergelijke gebruikers horen niet thuis bij UPC, zegt Zellenrath. "Chello is en blijft een product voor de gemiddelde gebruiker." Zellenrath sluit niet uit dat alle Chello-abonnees in de toekomst te maken krijgen met de datalimiet van 5 GB per maand. Vooralsnog kijkt de provider echter alleen naar de top 300.