UPC Broadband gaat die voorspellende analytische-software toepassen om niet alleen modellen te maken voor alle klanten, maar ook juist voor aparte doelgroepen. De telecomaanbieder analyseert de eigen klantgegevens om het gedrag van consumenten beter in kaart te brengen. Daarbij spelen naast productaankopen ook sociaal-demografische gegevens mee.

Gerichte marketing

Directeur Jim Jenkins, verantwoordelijk voor database marketing, is enthousiast: "Dankzij IBM SPSS-software kunnen we voorspellende modellen maken voor elke specifieke doelgroep." Het telecombedrijf gebruikt die modellen dan voor meer gerichte marketing. "We behalen nu bijna vier keer meer respons vergeleken met vorige campagnes.”

Daarnaast moet de analysesoftware helpen om telefoontjes naar call centers soepeler te laten verlopen. Jenkins stelt dan ook dat UPC dankzij de IBM-software het verloop (churn) van klanten aanzienlijk vermindert. "Onze jaarlijkse inkomsten groeien doordat we snel en proactief gerichte acties kunnen uitvoeren om klanten te behouden.”

Klanten beheren

Softwareleverancier IBM prijst de mogelijkheden van de vorig jaar overgenomen SPSS-software aan om resultaten te voorspellen, trends te ontdekken en klantenservice te verbeteren. Uiteindelijk leidt dat tot een verhoogde klantwaarde voor telecomaanbieders door die bedrijven meer inzicht te bieden in wat de klant wil, zegt algemeen directeur Scott Stainken van IBM's telecomdivisie. “Door de informatie van alle contactmomenten te gebruiken, kunnen telecomaanbieders hun klanten proactief beheren op basis van hun voorkeuren en gedrag. De deal hiervoor is vorige maand getekend.