De ontslagen vallen voornamelijk onder gedetacheerde consultants en medewerkers met een tijdelijk contract. UPC zegt tot deze beslissing gekomen te zijn omdat het bedrijf na de grote groei van de afgelopen jaren in rustiger vaarwater terecht gekomen is. De aangekondigde organisatorische veranderingen zorgen ervoor dat de service naar de klant verbetert en dat er efficiënter gewerkt wordt. Dat betekent dat er minder werknemers nodig zijn. Ook op hoger niveau verdwijnen banen. Bij de centrale stafdiensten verdwijnen op termijn tientallen functies. UPC verwacht dat deze ontslagen via natuurlijk verloop opgevangen kunnen worden. Zwitserland
Behalve een reorganisatie in Nederland zet UPC ook in Zwitserland zijn activiteiten op een lager pitje. UPC Priority Wireless, een dochter van het kabelbedrijf, schort de bouw van een draadloos netwerk in Zwitserland op. Het bedrijf wil wachten op nieuwe technieken die betere diensten kunnen verlenen. Daarnaast wordt de Zwitserse tak van het bedrijf gereorganiseerd. Later deze week komt UPC met de details op welke manier het de financiële problemen denkt te kunnen overwinnen. UPC heeft al eerder aangegeven dat het de maandelijkse lasten van de dochteronderneming wil terugschroeven van 550 miljoen gulden naar 330 miljoen gulden.

Eerdere relevante berichten:
Klanten UPC dagenlang zonder internetverbinding (18 december 2000)
UPC: crisis rond Chello is bezworen (12 december 2000)
Chello stelt zich voortaan bescheidener op (06 december 2000)