Het verlies van 563 miljoen euro over het tweede kwartaal is exclusief een last die het kabelconcern nam voor een strategiewijziging bij Priority Telecom, de telefonietak van het bedrijf. UPC heeft besloten te stoppen met de internationale dienst Cignal. Hiervoor heeft het bedrijf een last genomen van 300 miljoen euro, wat het totale nettoverlies op 863 miljoen euro brengt. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies 368 miljoen euro, in het voorgaande kwartaal 556 miljoen euro. UPC slaagde er wel in het resultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen (EBITDA) te verbeteren. Het negatieve EBITDA bedroeg in het tweede kwartaal 54 miljoen euro, tegen 78 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het verlies was minder dan analisten verwachtten. Voor geheel 2001 rekent UPC op een negatief EBITDA van 200 miljoen euro, en volgend jaar verwacht het kabelbedrijf voor het eerst een positief EBITDA te behalen. De omzet nam vergeleken met het tweede kwartaal vorig jaar met 50 procent toe van 238 tot 357 miljoen euro. UPC verwacht over geheel 2001 een omzet van 1,4 tot 1,5 miljard euro te behalen, tegen 1 miljard euro vorig jaar. Het aantal huishoudens dat diensten van UPC afneemt nam met 20 procent toe van 7,16 tot 8,57 miljoen. Het kabelbedrijf is met name te spreken over de stijging van de gemiddelde omzet per huishouden, van 10,08 tot 12,16 euro per maand. Daarmee heeft UPC naar eigen zeggen zijn doelstelling van een gemiddelde omzet van 12 euro per maand voor 2001 al behaald.

Set-topbox

UPC hoopt de omzet de komende tijd een verdere impuls te geven met de digitale diensten die het bedrijf gaat lanceren. Tegelijk snijdt het bedrijf verder in de uitgaven. UPC maakte bekend het komende halfjaar 1000 tot 1500 banen te schrappen bij de distributieactiviteiten Het kabelconcern handhaaft zijn doelstelling om aan het eind van het jaar 250.000 set-topboxen geïnstalleerd te hebben, waarmee abonnees op de tv kunnen internetten, e-mailen en films op aanvraag kunnen bekijken. In september begint het bedrijf met de levering van de kastjes. Dan zal ook een grootschalige reclamecampagne van start gaan. Op dit moment telt UPC 42.000 abonnees voor zijn digitale diensten, die nog een kale versie zijn van wat de bedoeling is. Voor telefonie telde UPC eind juni 421.000 abonnees, tegen 396.000 het voorgaande kwartaal. Het aantal internetabonnees nam met een kleine 10 procent toe tot 448.000.

Schommelende koers

UPC had eind juni 1,1 miljard euro in kas. De schuld bedroeg aan het eind van het tweede kwartaal 8 miljard euro. Zorgen over die hoge schuld zijn mede aanleiding geweest voor de drastische koersdaling die UPC heeft doorgemaakt. Sinds januari is de koers bijna 90 procent gedaald. Het aandeel maakte dinsdag na bekendmaking van de cijfers een grillig koersverloop door, een indicatie dat de financiële wereld moeite heeft met de interpretatie van de resultaten. Aanvankelijk werd een koerswinst van 10 procent geboekt tot 1,28 euro, daarna zakte het aandeel weg en werd zelfs de 1 euro-grens geraakt. Vervolgens vond UPC de weg omhoog weer voorzichtig. Rond 12.15 uur noteerde UPC zo'n 6 procent lager op 1,09 euro.