Nieuwe algoritmes in de zoekmachine van Google die het bedrijf gisteren invoerde hebben ervoor gezorgd dat talloze websites sterk gedaald zijn in de PageRank rangorde. De Search Engine Otimalization (SEO) branche is in rep en roer.

Veel blognetwerken en websites die zich bezighouden met SEO, maar ook bijvoorbeeld de sites van de Washington Post en Forbes, zijn sinds gisteren plotseling uit de gratie bij de zoekrobot van Google. Zoekmachineblog SearchEngineLand geeft een overzicht van de websites die sinds gisteren abrupt een lagere PageRank hebben.

PageRank is geen officiële waardering van rangorde en importantie van de site, maar desalniettemin een indicatie van hoe een pagina door de zoekrobot van Google wordt gewaardeerd.

Daling van de PageRank betekent dus dat Google de pagina minder belangrijk vindt. Dat kan uiteindelijk leiden tot veel minder bezoekers die vanaf de populaire zoekmachine naar de site komen. En daaruitvoortvloeiend minder inkomsten; vandaar de commotie.

Hoog in Google staan is voor veel bedrijven een belangrijk middel voor meer bezoekers en dus omzet. Veel bedrijven verdienen dan ook hun geld door anderen hoger in de resultatenlijsten van zoekmachines te krijgen, de zogenaamde zoekmachine-optimaliseerders.

Het optimaliseren van een site kan door het strategisch plaatsen van belangrijke termen waarop wordt gezocht, maar ook bijvoorbeeld door het uitwisselen van hyperlinks met andere websites. In principe geldt namelijk dat hoe meer in- en uitgaande hyperlinks een webpagina heeft, des te belangrijker wordt de pagina door Google gevonden.

Dan belandt de pagina, uiteraard afhankelijk van de zoekterm, vaak hoger in de resultatenlijst, en wordt er door zoekers meer op geklikt. Dit alles vertaalt zich in PageRank, een soort hiërarchische status die schaalt van 0 tot 10. Gebruikers kunnen zelf de PageRank van een pagina zien als ze de Google Toolbar op hun browser hebben geïnstalleerd.

Veel websites trachten de kool én de geit te sparen door niet alleen links uit te wisselen, maar er ook in te handelen. Zodoende ontstaan enorme commerciële netwerken van naar elkaar verwijzende hyperlinks, de zogenaamde linkfarms.

En daar is Google steeds minder van gediend, omdat deze enorme kluwen van betaalde links haar index vervuilen. Het gerucht gaat dan ook dat Google met deze update vooral de betaalde linknetwerken heeft willen aanpakken.