Studenten met een week-ov moesten woensdagochtend toch afrekenen bij streekvervoerder Connexxion. Een foutieve software update zorgde ervoor dat de studenten, die doordeweeks gratis mogen reizen, nu toch betaalden na het uitchecken met de ov-chipkaart.

Die software-updates worden 's nachts uitgevoerd en kunnen onderweg niet zomaar worden aangepast. Vandaar dat het probleem zich tot morgenvroeg voor kan doen. Sommige bussen komen eerder binnen en bij die voertuigen kan de update al worden teruggedraaid.

Restitutie

"We hebben nu een advies uitgedaan naar studenten om niet in en uit te checken", zegt een woordvoerder van Connexxion. "Ze moeten het wel kunnen tonen uiteraard." Als de student in kwestie toch in- en uitcheckt, wordt het afgeschreven bedrag automatisch teruggestort op zijn rekening.

Connexxion kan het geld zelf niet terugstorten omdat de vervoerder niet beschikt over de naw-gegevens van de studenten. "We weten dat er een studentenkaart binnen is en dat die ook weer uitstapt. We beschikken niet over verdere gegevens. Dus het is lastig om te zeggen: we storten nu bij iedereen het bedrag terug. Dat heeft te maken met privacy", verduidelijkt de zegsman.

De Connexxion-problemen doen zich voor bij alle voertuigen. Hetzelfde geld voor de voertuigen van vervoerders GVU en Breng, beide dochterondernemingen van Connexxion. De storing doet zich onder andere voor in Utrecht, Amsterdam, Noord- en Zuid-Holland, Twente, Overijssel en Flevoland.

Update 17:50 uur: Een woordvoerder van Connexxion laat weten dat gedupeerde studenten het restitutieformulier niet hoeven in te vullen. "Dit geldt voor iedereen", vertelt hij Webwereld. "Het formulier is ervoor bedoeld om uit te maken of het terecht is dat er restitutie plaatsvindt. Maar nu is er geen enkele twijfel of het terecht of onterecht is. Het is voor iedereen duidelijk dat het geld onterecht is afgeschreven, en daarom kunnen we heel makkelijk oordelen dat deze hele groep het geld teruggestort moet krijgen."

Update donderdag 10.50 uur: Een woordvoerster van Connexxion stelt dat de privacy van studenten niet in het geding is. Omdat alle studenten ov-chipkaarten voorzien zijn van een code kan de vervoerder de gedupeerden eruit vissen.

Studenten die gecompenseerd willen worden moeten een product ophalen bij een laadpunt. Als alles goed gaat wordt het bedrag dat onterecht van de kaarten werd afgeschreven dan weer aangezuiverd.