De aanhoudende problemen met de UWV-website zijn een bijkomstigheid van het verbetertraject. Er wordt namelijk “verbouwd terwijl de winkel open is”, schrijft minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher op vragen van de SP en VVD, die om alternatieven voor de falende site vroegen. Het duurt nog zeker tot 2015 voordat de vele storingen en klachten verleden tijd zijn, verwacht de minister.

De digitale dienstverlening op Werk.nl, de website waar uitkeringsgerechtigden verplicht gebruik van moeten maken, blijkt keer op keer niet bereikbaar. In september 2012 en april 2013 was dit te wijten aan groot onderhoud, maar voor veel gebruikers houden de klachten aan. Reden voor de politiek om op alternatieven te wijzen.

Terug naar persoonlijk contact

Die krijgen zij nu aangereikt van Asscher. De minister kent het UWV extra middelen toe waarmee uitkeringsgerechtigden elke dinsdagmiddag persoonlijke ondersteuning krijgen op de vestigingen. “Tot 2015 kunnen WW-gerechtigden dan iedere middag op de vestingen terecht voor persoonlijke ondersteuning. Hiervoor zal UWV 130 medewerkers werven onder werkzoekende jongeren”, belooft Asscher, die ook wijst op telefonisch contact en het opsturen van formulieren per post wanneer er storingen optreden.

In zijn beantwoording van de Kamervragen van SP en VVD is ook een overzicht van de meest voorkomende klachten over Werk.nl. Daaruit blijkt dat nog tot eind 2013 duurt voordat bepaalde problemen zijn opgelost. Zo moeten werkzoekende nog tot die tijd rekening houden met oude of vervallen vacatures op de site, krijgen zij geen bevestiging van het doorgeven van sollicitaties en zijn er nog aanpassingen aan de (menustructuur van) de online Werkmap nodig.

‘Hoogste prioriteit’

Asscher: “Het verbeteren van de website heeft de hoogste prioriteit. UWV werkt continue aan de verbetering van de werking en toegankelijkheid van de digitale dienstverlening en toegankelijkheid van UWV. Het verhogen van gebruikersgemak, bereikbaarheid, vernieuwen van de zoek- en matchingmethoden, een duidelijke menustructuur en het tegengaan van foutmeldingen staan centraal bij het verbeteren van de dienstverlening van het UWV.”

Daarbij wil de minister ook dat gebruikers tips en suggesties doorgeven over verbeteringen. Zij krijgen verder de mogelijkheid om zich op te geven voor online onderzoek waarin zij hun mening kwijt kunnen over Werk.nl. Daarnaast ontwikkelt UWV op dit moment een community voor werkzoekenden en werkgevers, waarop zij elkaar tips en trucs kunnen geven voor het vinden van een baan, maar ook over het gebruik van Werk.nl.

Geen onterechte sancties

Ondertussen hoeft volgens Asscher niemand zich zorgen te maken over onterecht uitgedeelde boetes. “Het kan niet zo zijn dat sancties worden opgelegd als uitkeringsgerechtigden niet aan hun verplichtingen hebben kunnen voldoen omdat de website niet werkte. Dat gebeurt ook niet. Mensen die wijzigingen of sollicitaties niet kunnen doorgeven via de werkmap omdat de website niet bereikbaar is, zal UWV niet zonder meer een sanctie opleggen. Daar gaat altijd een oordeel van een medewerker van UWV aan vooraf die rekening houdt met de omstandigheden.”