Banken waren de eerste organisaties die op grote schaal begonnen met automatiseren. Er zijn inmiddels veel oudere en nieuwere applicaties die met interfaces met elkaar verbonden zijn. Om nieuwe functionaliteit te implementeren, zijn op veel verschillende plaatsen aanpassingen nodig. Deze complexiteit zorgt ervoor dat het lastig is om snel en flexibel op vragen vanuit de business te reageren. En dat terwijl je juist snel op gebeurtenissen wilt kunnen reageren. Daarom wordt bij ABN AMRO het IT-landschap herzien door een Service Oriented Architecture in te voeren. Om dit in goede banen te leiden, zijn een aantal Centers of Expertise opgericht, die de organisatie helpen bij het implementeren van de nieuwe architectuur-principes.

Van kluwen naar gestandaardiseerde services

Bij een Service Oriented Architecture (SOA) verander je de manier waarop applicaties met elkaar communiceren, vertelt Danny Streefkerk. Hij is service oriëntatie consultant bij het Center of Expertise Service Orientation van de bank. "Applicaties praten nu nog rechtstreeks met elkaar via interfaces die daar speciaal voor ontwikkeld zijn. Al die applicaties en interfaces zijn sterk met elkaar verweven en vormen een grote kluwen. Zodra je ergens aan trekt, komt er van alles mee. Dus als je een nieuwe functionaliteit wilt, moet er heel veel veranderd worden. Dat maakt het complex en tijdrovend. Alles hangt met elkaar samen."

Hierdoor kan de bank niet snel genoeg reageren en hebben veranderingen te veel impact. "Om dit op te lossen implementeren we SOA," vervolgt Streefkerk. "Met gestandaardiseerde services die door meerdere applicaties zijn te gebruiken. zo koppelen we applicaties los van services. Daarvoor gebruiken wij een framework van IBM genaamd Information Framework (IFW)", zegt hij. "Verandert er iets in bijvoorbeeld de back-end, dan hoef je de services en de front-ends niet meer aan te passen." Zodra point-to-point interfaces zijn vervangen door standaard interfaces, kan functionaliteit aan klanten beschikbaar worden gemaakt die nu nog diep in bijvoorbeeld legacy applicaties verstopt zit.

Streefkerk: "Voor een hypotheek moest je vroeger alles via een gesprek met een adviseur achterhalen. Door functionaliteit te ontsluiten via een webpagina, app, of ander toekomstig digitaal kanaal, kunnen klanten veel zaken nu zelf regelen. Dankzij SOA kan dit soort functionaliteit snel beschikbaar gemaakt worden. Want je sluit een nieuwe app of applicatie aan op een bestaande service die universeel inzetbaar is."

Sterke vaardigheden

De omwenteling heeft veel impact op een projectgerichte financiële organisatie zoals ABN AMRO. "Je valt projecten ineens lastig met architectuur-vraagstukken en dat terwijl projecten altijd snel af moeten omdat de business erop wacht", vertelt Streefkerk. "Dat zorgt voor een spanningsveld. Als consultant zoek je hierin naar de beste balans: je helpt het project met het halen van doelstellingen en de deadline en tegelijkertijd ben je streng op het implementeren van de nieuwe architectuur. Dat vraagt niet alleen om technische vaardigheden, maar ook om een breed scala aan soft skills. Zo moet je vasthoudend zijn, mensen kunnen overtuigen en goed kunnen communiceren."

Spin in het web

Als consultant bij een CoE (Center of Expertise) zit je niet in een ivoren toren. "Je komt overal in de organisatie en hebt veel contacten bij de afdelingen. SOA is nog vrij nieuw bij ons. Daarom geef je advies en verzorg je presentaties en trainingen aan IT'ers. Die zijn kritisch, maar ze vinden het logisch wat je vertelt en willen over het algemeen graag meewerken aan de nieuwe visie."

Vertegenwoordigers van het CoE zitten ook met het project om tafel. "Zo wordt er een intake gedaan bij de start van projecten, maar draaien mensen ook parttime mee, of ze wonen periodiek vergaderingen bij om met het projectteam mee te denken." Daarnaast hoort het maken van management-rapportage erbij. "Waar staan we, houden we ons voldoende aan de architectuurprincipes, gaat het wel snel genoeg, maken we het niet te ingewikkeld en waar zitten de verschillende afdelingen in het SOA volwassenheidsmodel."

Niet vrijblijvend

Architectuur is zo belangrijk bij de bank, dat projecten beloond worden met extra budget als ze zich aan de architectuur principes houden. "Mochten er grote problemen ontstaan, dan kan altijd nog besloten worden ergens een short cut te nemen. Maar dit moet wel gerapporteerd worden en er moet direct geld gereserveerd worden om het in de toekomst alsnog op te lossen. Het blijft dus niet liggen. Het IT-management is verantwoordelijk voor de implementatie. Voor mij is dit dan ook een perfecte kans om mee te werken aan een volledig nieuwe architectuur die future-proof is. Deze transitie naar SOA is een enorme operatie; voor mij een once in a lifetime kans om aan zo'n veelomvattend programma te mogen werken."

Enthousiast geworden over de digitalisering bij ABN AMRO? Lees hier meer over ons verhaal of bekijk de ICT vacatures.