Minister Hans Hillen van Defensie schrijft aan de kamer dat TACTIS (Tactical Indoor Simulation) klaar is voor gebruik. Het project is jarenlang vertraagd. Oorspronkelijk was het de bedoeling om TACTIS in 2002 op te leveren, daarna werd die datum verschoven naar 2010 en inmiddels wordt het systeem pas in het vierde kwartaal van 2011 voltooid.

Dat neemt niet weg dat soldaten van de landmacht binnen afzienbare tijd virtuele trainingen kunnen verwachten. "Defensie zal het systeem binnen enkele weken accepteren en operationeel in gebruik nemen", schrijft de minister. Als voornaamste redenen voor de vertragingen noemt hij de instabiliteit van het systeem. Dat is nu opgelost, in de loop van het jaar worden nog functionaliteiten aan TACTIS toegevoegd.

Computerspel

Met het systeem wordt een complete virtuele wereld gegenereerd waarin soldaten te maken krijgen met vijanden maar ook groepen mensen, wagens en dieren, zo meldt Defensie.

"Deelnemende bemanningen kunnen, zittend in de mock-up van de tank, waarnemen, bewegen en communiceren in een door computers gegenereerde virtuele omgeving. Ook zijn de effecten van indirect vuur, mijnen en hindernissen op een realistische wijze te simuleren", verduidelijkt de landmacht.

Hillen noemt het "een belangrijke kwaliteitsverbetering van de opleidingen en trainingen van de gemechaniseerde eenheden". Ondanks de vertragingen is het project niet duurder geworden. TACTIS kost 84,1 miljoen euro (pdf). De eerste plannen voor het project stammen uit 1997.

Het Amerikaanse leger had in 1997, toen Nederland het TACTIS-plan opvatte, een eigen aanpassing gemaakt van pc-shooter Doom II. Die trainingstool voor de US Marines wordt hier getest door twee management consultants: