Dit concludeert softwaremaker Fredhopper na bestudering van een half miljoen consumentenbezoeken aan Europese websites. "Bij fysieke winkels ligt het percentage dat werkelijk iets koopt wellicht iets hoger", zegt Joris Beckers van Fredhopper. "Maar dat is logisch, winkels zoals de Bijenkorf werken met formules die gedurende jaren ontwikkeld zijn. Bij online winkels zal het percentage bezoekers dat iets koopt dus ook stijgen, maar dat heeft tijd nodig." Bovendien is het getal van 5 tot 10 procent slechts een gemiddelde. "Bij een online reisbureau ligt het percentage lager dan bij bijvoorbeeld een online winkel met kantoorartikelen", volgens Beckers. Verder blijkt uit het onderzoek tussen de 20 en 30 procent van de bezoekers komt niet verder dan de eerste pagina. "De meeste bezoekers verlaten een site omdat ze niet snel genoeg kunnen vinden wat ze zoeken", aldus Beckers. Volgens een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in augustus werd gepubliceerd, kopen consumenten vooral online boeken, vakanties en dvd's via internet. Update, 15:15 uur: Extra informatie en reactie van Joris Beckers (Fredhopper) toegevoegd.