Veel betalende .mac abonnees, die zijn overgegaan naar de nieuwe MobileMe-dienst, zitten al vijf dagen zonder e-mail. Ze zijn furieus.

"Geen mail op de iphone, mail.app of webmail sinds vrijdagmiddag. En geen antwoord op support-vragen gestuurd vanaf en alternatief mailadres. Ongelofelijk", schrijft ene 'ralf_s' op het Apple forum.

"Dit is ****** belachelijk!! Vijf dagen zonder mail, en sommigen zelfs nog langer. Is er ├╝berhaupt iemand ***** wakker!!", aldus 'Smellslikecinnamon' op een ander, inmiddels gesloten forum.

Problemen voor 1 procent of meer

Apple geeft op zijn website wel een summiere samenvatting van de MobileMe migratieproblemen. "1 procent van de abonnees kan niet bij hun MobileMe mail. We werken zo snel mogelijk aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak." Sommige klagers zijn er echter van overtuigd dat veel meer dan 1 procent problemen ondervindt en ze noemen zichzelf cynisch 'de 1 procenters'.

Bij dagelijkse statusupdate van Apple staat steeds dat het probleem is opgelost, maar de volgende dag verschijnt een nieuwe foutmelding. Sinds 19 juli is er geen update meer geplaatst. Apple heeft de klagende klanten wel nog een tweede maand extra gratis service beloofd. De nieuwe MobileMe-dienst kost 99 dollar per jaar.

Vorige week kreeg Apple al veel kritiek te verduren omdat de zogenaamde push-emailfunctie van MobileMe niet bepaald push bleek te zijn omdat er soms flinke vertraging optrad. Dit was tegen het zere been van vooral zakelijke gebruikers, die de dienst en de iPhone willen gebruiken als alternatief voor de Blackberry en Exchange. Zij klaagden dat Apple zijn beloften op dit vlak niet kan waarmaken. Apple bood zijn excuses aan en bood een maand gratis dienst aan voor MobileMe gebruikers.

iTunes heeft ruzie met iPod

Ook de recente update van iTunes geeft de nodige problemen. Gebruikers meldden dat het programma bevriest zodra ze hun iPod koppelen, dat de iPod niet wordt herkend of dat synchronisatie met de speler niet werkt. Het is onduidelijk hoe wijdverspreid dit probleem is.

Daarnaast is er opnieuw verontwaardiging ontstaan omdat Apple onderdelen van de MobileMe-software stiekem gebundeld heeft in iTunes 7.7. Een ieder die de laatste versie van iTunes voor Windows XP of Vista installeert, krijgt daardoor ook ongevraagd het MobileMe 'control panel' op de pc, meldt Computerworld.

Weer ongevraagde bundeling

De softwarebundeling is enigszins vergelijkbaar met een eerdere actie van Apple afgelopen maart, toen het met een iTunes-update ook automatisch de Safari-browser bundelde. Dat leidde tot een storm van kritiek. Onder meer van de concurrentie, die de bundelactie vergeleken met het stiekem meeliften van malware met andere software.

De bundelactie was overigens een doorslaand 'succes' want het marktaandeel van de Safari-browser verdrievoudigde daarna in korte tijd.

Apple Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.