De ICANN heeft de zeven nieuwe extensies – zoals .biz voor bedrijven – bedacht om meer duidelijkheid op het net te verschaffen. Volgens verschillende ananlisten zal in ieder geval op de korte termijn het tegendeel blijken. Voor zowel de consument als het bedrijfsleven zal de verwarring toeslaan, zo denken de kenners. "Dit is niet bedacht om het leven van het gemiddelde bedrijf gemakkelijker te maken, absoluut niet", zo zegt bijvoorbeeld een analist van de Gartner Group. Gartner voorspelt dat bedrijven gemiddeld 70.000 dollar zullen moeten uitgeven aan hun nieuwe domeinstrategie. Onderdeel daarvan is het onderhouden en registreren van verschillende domeinen, zoals zowel bedrijf.com als bedrijf.biz. Bovendien valt het nut van een .biz-naam te betwijfelen, stelt een andere analist. Hij denkt dat .biz-namen voorlopig echt niet kunnen tippen aan de populariteit van de ouderwetse .com-namen. Bedrijven zullen dus alleen .biz-domeinen registreren uit angst dat anderen ermee vandoor gaan. Voor consumenten is het ook geen pretje, voorspelt een analist van Outsell. Hij vraagt zich af hoe de internetter weet welke naam hij moet intypen. Nu nog volstaat in veel gevallen het op goed geluk intypen van de bedrijfsnaam, gevolgd door.com. "Het resultaat van de nieuwe situatie is een zeer toevallige verzameling domeinen die alleen maar voor zeer veel verwarring zullen zorgen", aldus de analist. Tot slot biedt het nieuwe systeem volgens velen een verdere uitdaging voor domeinkapers en domeinnaammakelaars.