In de Verenigde Staten zijn de eerste tekenen van de gesignaleerde trend reeds waarneembaar. Een groot aantal bedrijven stelt te overwegen om geld te vragen voor diensten die nu nog gratis zijn. De inkomsten uit advertenties blijken bij nader inzien niet genoeg om de kosten te dekken. 'Free' wordt vervangen door 'Fee'. De interneteconomie lijkt hoe langer hoe meer op de oude economie te gaan lijken. Dotcoms moeten gewoon winstgevend zijn, anders worden zij door beleggers en investeerders de rug toegekeerd. En als de voortekenen niet bedriegen, zal niet meer alles gratis worden weggeven. Het door veel internetbedrijven gehuldigde model van flink investeren in een klantenbestand door van alles gratis aan te bieden, wordt hiermee herzien. In ieder geval door bedrijven die al een uitgebreid bestand hebben opgebouwd. Het een en ander wordt mede ingegeven door de inzakkende advertentieverkopen op het web de laatste tijd. Nog niet zo lang geleden werd advertentieruimte op populaire sites per opbod verkocht. Dat is nu voorbij. Internetbedrijven vinden het riskant volledig op bannerinkomsten terug te vallen. Als aanvulling zal er abonnementsgeld worden gevraagd. Dagen zijn geteld "De dagen van het volledig terugvallen op advertenties zijn geteld", aldus een productmanager van MSN.com tegenover Reuters. MSN heeft met 210 miljoen gebruikers een gigantische database en is zich nu aan het beraden hoe deze te gelde te kunnen maken. Voor diensten als online muziek en het voeren van langeafstands-telefoongesprekken via het web zal waarschijnlijk betaald moeten worden. Ook Yahoo zou dit overwegen en America Online start in januari al met het innen van 5 dollar per maand voor haar online beldienst. Maar dat is niet alles. Ook veilingsites, online betaaldiensten, aanbieders van opslagruimte en internetkruideniers beginnen in de VS met het vragen van (meer) geld voor hun service. Een ander voorbeeld is Napster. Van een gratis walhalla voor (illegale) muziek zal deze voormalig 'idealistische' dienst worden omgebogen in een brave, legale variant waarvoor betaald moet worden. Virgin stopt met gratis WebPlayers Deze week werd bovendien bekend dat Virgin Entertainment stopt met haar gratis webdienst in de VS. In samenwerking met de ISP Internet Appliance Network werd gratis toegang aangeboden, bovendien kregen gebruikers gratis een internetapparaat in huis. In ruil werd het hele surfgedrag in kaart gebracht. Dit feest is nu voorbij. Gebruikers mogen het apparaat wel houden, maar deze zijn onbruikbaar geworden omdat ze niet zodanig kunnen worden geconfigureerd dat er een andere provider op kan worden gezet. De dienst is slechts zes maanden operationeel geweest, terwijl de klanten werden gelokt met 'drie jaar gratis toegang'.