Dit stelt onderzoeksbureau Heliview op basis van een recent gehouden onderzoek onder 700 Nederlandse managers over hoe efficiënt het proces van informatiebevraging, mutatie en uitwisseling tussen afdelingen binnen organisaties verloopt.

Het overgrote merendeel van de respondenten gaf aan niet tevreden te zijn over de voordelen die de enorme investeringen in it op dit punt brengen. Hierdoor is er gemiddeld 27 procent personeel teveel op hun afdeling, zo schatten de managers.

Volgens Ton Ketelaars, algemeen directeur van Heliview, gaat het in totaal zo'n 300.000 medewerkers die samen het bedrijfsleven jaarlijks negen tot tien miljard euro kosten.

'Voor het jaar 2000 was it overzichtelijk. Het ging over back-office automatisering, schaalbaarheid van het netwerk, zakelijke en kantoor software, en dat werkte allemaal niet of onvoldoende', aldus Ketelaars.

'Dat was een goed verhaal en gaf reden een aanzienlijk deel van de budgetten voor it te reserveren. De verandering komt in 1999, 2000, dus nog voor de economische malaise begon. Vanaf die tijd is de it-manager ineens niet meer in staat om anders dan als kostenpost door het lijnmanagement ervaren te worden.'

Cultuurprobleem

Volgens Ketelaars, die sprak op een bijeenkomst van Microsofts serverdivisie, heeft de Nederlandse it hiermee vooral een cultuurprobleem. Klagen over te lage budgetten heeft daarbij geen nut omdat it nog altijd niet waarmaakt wat het belooft.

'Vraag een gemiddelde manager hoe het momenteel met de business gaat, en je krijgt een reactie dat het goed gaat want men heeft tien man aangenomen. Je krijgt echter nooit de reactie dat men omdat het zo goed gaat, de it-budgetten met 10 procentheeft verhoogd', zegt Ketelaars.

'Zou de economie de afgelopen twee, drie jaar fors zijn gegroeid, dan nog zouden de it-budgetten anders dan menigeen denkt, ook zeker niet navenant zijn meegestegen.'