De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt KPN een boete op van in totaal 972.977 euro. KPN zou in de periode tussen 2008 en 2010 als aanbieder van haar eigen glasvezel- en kopernetwerk een voorsprong op al zijn concurrenten hebben genomen. Dit gebeurde volgens ACM door het niet tijdig bekend maken van vier nieuwe breedbanddiensten.

Concurrenten hebben er recht op om vooraf te worden geïnformeerd. Dit zodat zij vergelijkbare diensten kunnen aanbieden of de eigen tarieven kunnen aanpassen. Deze informering is vastgelegd in de verplichting over transparantie en non-discriminatie. De boetes zijn verhoogd omdat KPN eerder is beboet voor vergelijkbaar gedrag. Zoals eerder deze maand nog bij het te laat inlichten van concurrenten over nieuwe zakelijke glasvezelaansluitingen.

'Op 2 manieren uitlegbaar'

KPN vecht echter vol vertrouwen terug. Het beboete telecombedrijf dat ACM helemaal niet duidelijk is geweest over de verplichte termijn. Volgens KPN werd voor mei 2012 in de regelgeving nog gesproken van “een redelijke termijn, van in beginsel minimaal twee maanden”. Sindsdien leest de verplichting “een termijn van minimaal 2 maanden”. Omdat de oude bepaling op twee manieren uitlegbaar is, tekent KPN beroep aan.

De wholesale carrier stapt naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). “Wij zijn teleurgesteld in deze uitspraak. Zeker omdat ACM zelf onduidelijk is geweest over de termijn van 2 maanden en deze vervolgens in 2012 tekstueel heeft aangescherpt”, meldt KPN-woordvoerder Maurice Piek in een reactie aan Webwereld.

Gaat het nu volgens de regels?

ACM wil desgevraagd geen uitspraken doen over of er ook overtredingen zijn gemaakt tussen 2010 en 2013. Ook KPN is voorzichtig op de vraag of er na het aanpassen van de tekst in mei wel eerlijk is gecommuniceerd naar de concurrentie. Piek: “Dat suggereert dat wij ons voor die tijd niet aan de regels gehouden hebben. Maar sindsdien is de termijn inderdaad helder gesteld.”