Toen Google in februari dit jaar de app YouTube Kids uitbracht, stelde het bedrijf dat het platform "van de grond af aan was opgebouwd met kleintjes in gedachten" en dat het "veiliger en gemakkelijker werd voor kinderen om voor hun interessante video's te vinden". YouTube Kids verzamelt geen persoonlijke informatie en serveert geen advertenties op basis van gebruikersgedrag.

Maar wat de vermaledijde app wel doet, is gewoon advertenties serveren voordat een video afspeelt. Beide hebben vaak veel met elkaar te maken, waardoor kinderen moeilijk het onderscheid kunnen maken tussen wat echt en gepromoot is, klagen consumentenorganisaties in de Verenigde Staten. Ook staan tussen de kindvriendelijke kanalen de complete marketingkruisraketten van merken als McDonald's, Barbie, Fisher-Price en Lego opgesteld, iets wat de organisaties niet vinden kunnen.

Propagandatrucs uit vorige eeuw herleven

Om iets aan de "hypercommerci├źle omgeving" te doen waarin volgens de organisaties niet te zien is wat wel en niet tot de advertentiebrij behoort, hebben de consumentengroepen de marktwaakhond FTC ingeschakeld. Zij gaan komende maanden onderzoeken in hoeverre Google rekening houdt met de regels die gelden voor Amerikaanse kindertelevisie. Volgens deskundigen hanteert Google advertentiepraktijken voor kiddo's die al sinds de jaren 50 uitgebannen zijn.