Het nieuwe systeem Omgevingsloket Online, waar burgers en bedrijven hun omgevingsvergunning online kunnen aanvragen, loopt al mank sinds de invoering ervan in oktober vorig jaar. Elke poging om het systeem beter te laten functioneren, heeft tot nu toe geleid tot een verslechtering. Sinds vorige maand is daarom besloten dat het systeem vier keer per dag moet worden herstart.

Verbetering legt systeem plat

Ook dit weekeinde zou door de ict-dienst InfoMil een “verbeterde versie” worden geïnstalleerd. Die heeft echter vrijwel alles plat gelegd. Op dit moment worden de gegevens per pdf met elkaar uitgewisseld in plaats van via het geautomatiseerde systeem.

Ondertussen tracht het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Milieu de situatie “van voor de verbeteringen” te herstellen. Dat zou betekenen dat het systeem opnieuw vier keer per dag moet worden herstart om werkend te blijven.

Vanaf de start problemen

Het OLO is in oktober van dit jaar live gegaan en heeft eigenlijk vanaf de start al problemen gekend. De problemen zitten volgens Infomil, de leverancier van het loket, aan de achterkant van het systeem.

Er worden door onbekende oorzaak te veel verbindingen gemaakt met de database, waardoor de prestaties van het systeem minder worden. Ambtenaren kunnen daardoor niet inloggen of krijgen een server error. In ieder geval is het systeem enorm traag.