Vanaf vandaag gelden in Nederland en de rest van Europa nieuwe, strengere regels voor consumentenbescherming, off- en vooral online. Webwinkels moeten aan de bak met heldere informatie, transparante prijsvermelding, geen verborgen kosten en minimaal twee weken bedenktijd na aankoop.

Daarnaast geldt vanaf nu een verbod op vooraf aangevinkte hokjes (pre-ticked boxes) die vaak worden gebruikt om consumenten ongemerkt extra (betaalde) opties in de maag te splitsen. Dergelijke hokjes moeten leeg zijn, de klant moet het zelf aanvinken en zo bewust voor de optionele zaken kiezen.

Dit lijkt correct, maar is misleidend, want het is feitelijk een verkapte opt-out, vergelijkbaar met een pre-ticked box.

Straat- en telemarketing aan banden

Ook mogen verkopers geen extra geld in rekening brengen voor het afrekenen met creditcard en worden dure telefoonnummers voor klantenservice tijdens het verkoopproces in de ban gedaan.

Ook de regels voor straat-, huis-aan-huisverkoop en telemarketing worden strenger. Telefonisch 'ja' zeggen op een aanbod is niet langer bindend. "De overeenkomst is pas geldig als u schriftelijk hebt ingestemd", meldt Consuwijzer, dat een campagne is begonnen over de nieuwe regels.

Het voorstel voor de Europese richtlijn stamt al vanaf 2008, en is na zijn slakkengang door de gebruikelijke Brusselse gremia in 2011 aangenomen en omgezet naar nationale regels die nu eindelijk van kracht zijn.

UPDATE: ACM schrijft dat het verbod op vooraf aangevinkte hokjes in principe alleen geldt voor extra's waarvoor de klant moet betalen. Webwereld heeft vragen gesteld over de reikwijdte van het vooraanvinkverbod.