Dat heeft een Franse rechter bepaald. Het internetreisbureau 'Bourse des Vols' had een rechtszaak aangespannen tegen Google, omdat een zoekopdracht 'Bourse des Vols' ook betaalde links naar de concurrentie opleverde. Google had geweigerd om de links naar de concurrenten van Bourse des Vols weg te halen, omdat de uitdrukking 'bourse des vols' niet beschermd zou worden door het merkrecht, zo meldt persbureau Reuters. De rechtbank was niet onder de indruk van de argumenten van Google en legde de zoekmachine een boete van 75.000 euro op. Bovendien moet Google binnen dertig dagen stoppen met het verkopen van advertentieruimte aan bedrijven die willen meeliften op de naamsbekendheid van concurrenten. Op het moment van schrijven leverde een zoekopdracht op op ' Bourse des Vols' nog altijd twee 'gesponsorde links' op van concurrenten van het Franse internetreisbureau.

Hoger beroep

Google heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen de uitspraak. Mocht Google in hoger beroep geen gelijk krijgen, dan kan de uitspraak vergaande gevolgen hebben voor alle zoekmachines die hun advertentieruimte vaak op deze manier verkopen. Het dispuut is enigszins vergelijkbaar met een zaak die enkele jaren geleden in Nederland speelde. De vacaturesite Monsterboard adverteerde in 1999 bij de zoekmachine Vindex op het zoekwoord 'intermediair'. Intermediair is echter ook de naam van een blad van uitgever VNU. VNU spande daarop een rechtszaak aan tegen Monsterboard. De rechtbank gaf VNU aanvankelijk gelijk, maar in hoger beroep won Monsterboard.