In ongeveer een jaar tijd heeft de gemeente 25.000 digitale aanvragen binnengekregen. Ruim 14.000 daarvan ging over een verhuizing. En bijna zesduizend gingen over het aanvragen van een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

De gemeenten heeft voor negen diensten identificatie met Digid ingevoerd zodat de identiteit van de aanvrager vastgesteld kan worden. "Dit is in juni gebeurd voor onder meer het doorgeven van verhuizingen en het aanvragen van een uittreksel", vertelt Laura de Vroom van de gemeente Amsterdam.

Na de invoering van Digid daalde het aantal aanvragen met ongeveer een derde. "We hopen dat we volgend jaar kunnen meeliften op de Belastingdienst, omdat iedereen dan via Digid zijn belastingaangifte moet doen", aldus De Vroom.

Nu worden maandelijks ongeveer 1500 producten digitaal bij de gemeente Amsterdam aangevraagd. "We werken er heel hard aan om volgend jaar 65 procent van de dienstverlening via internet aan te bieden, waar de overheid naar streeft", aldus de gemeentewoordvoerster.