VeriSign, dat de registry voor onder andere de populaire .com- en .net-domeinen beheert, verhoogt de prijs van die domeinen per januari 2012. Registrars moeten vanaf dan 7,85 dollar voor een .com-domein betalen, dit is nu nog 7,34 dollar. Het relatief goedkope .net krijgt een prijsverhoging van 4,65 dollar naar 5,11 dollar.

Maximale prijsverhoging

De prijsverschillen zijn relatief groot. Het .com-domein wordt zo'n 7 procent duurder, terwijl de prijsstijging van het minder populaire .net-domein bijna 10 procent is. Dat is voor beide tld's de maximale verhoging die VeriSign per jaar mag rekenen volgens het contract met ICANN, dat het beheer van alle domeinnamen overziet.

VeriSign kreeg het recht om .com-domeinen ieder jaar met 7 procent te verhogen in 2005. Toen schikte het bedrijf een rechtszaak met de ICANN waarin dit opgenomen werd. Het bedrijf werd door een latere overeenkomst overigens ook alleenheerser over de .com-domeinen. De Britse techsite The Register merkt op dat de prijs van een .com-domein sinds die regeling al met 31 procent is gestegen.

Verlenging .net

Het contract tussen VeriSign en ICANN voor de .net tld werd twee weken geleden nog met zes jaar verlengd. Er waren geen andere gegadigden. In het nieuwe contract tussen de twee partijen werd vastgelegd dat VeriSign de prijs van zo'n domeinnaam ieder jaar met tien procent mag verhogen. De prijs gaat nu al 9,89 procent omhoog.

VeriSign verklaart de prijsverhogingen met het argument dat de uptime van het .com tld nog steeds honderd procent is, hoewel er 57 miljard verzoeken per dag op die tld gedaan worden. In totaal zijn er meer dan honderd miljoen .com en .net domeinen geregistreerd.

Prijs doorberekenen

De prijsverhoging van een halve dollar (36 eurocent) zal voor een gebruiker met één of enkele domeinnamen niet zo snel merkbaar zijn. Veel grotere bedrijven hebben echter verschillende domeinnamen, vaak om merknamen te beschermen. Verhogingen van zeven en tien procent kunnen met duizenden domeinnamen toch aardig in de papieren lopen.

De meeste registrars berekenen dit soort prijsverhogingen door aan hun klanten. Bedrijven die dezelfde prijs voor hun domeinnamen willen betalen, kunnen dat doen door de namen voor meer dan tien jaar vast te leggen. Het is dan mogelijk om de prijzen vast te zetten.