Verizon gebruikt de overige 80 procent van zijn capaciteit om zijn eigen televisiediensten te leveren. Dat blijkt uit documenten van de Federal Communications Commission. In november waarschuwde de 'vader van internet' Vinton Cerf al voor de acties van telecomproviders, zo schrijft BusinessWeek.

Binnen de metafoor van de snelweg waarschuwde Cerf dat de bedrijven tolpoorten en inhaalstroken aan het inrichten zijn. Hierdoor komt het internetverkeer van andere bedrijven in gevaar en daarmee de toekomst van internet, aldus Cerf.

Klanten van Verizon moeten nu dringen in de overgebleven bandbreedte om content op te vragen. "Het publieke internet wordt verdrukt ten gunst van de eigen diensten en content van de telecomproviders", stelt Paul Misener van Amazon.com.

Glasvezel

Verizon stelt dat het zijn netwerkinvesteringen moet terugverdienen, mede omdat inkomsten uit het standaard telefoonverkeer teruglopen. Mede daarom investeert de gigant 10 miljard dollar in glasvezel om de televisiemarkt te kunnen bedienen. Zonder een gegarandeerde hoge bandbreedte kan er niet geconcurreerd worden met aartsrivaal Comcast, zo stelt Verizon.

Critici menen dat internet juist zo is gegroeid omdat iedereen elkaar kan bereiken: of het nu gaat om nieuwe, kleine bedrijven of om megacorporaties. "Als je een videodienst wil leveren vergelijkbaar met die van Verizon, dan is het heel erg moeilijk concurreren", stelt Marvin Sirbu van de Carnegie Mellon University.

Neutraal netwerk

Internetbedrijven voeren nu een lobby in het Amerikaanse Congres voor 'neutrale netwerken'. Breedbandaanbieders zoals Verizon mogen bedrijven niet discrimineren en het ene netwerkverkeer geen hogere prioriteit geven ten opzichte van ander verkeer.

Cerf, momenteel werkzaam bij Google, en zijn medestanders hebben een lange weg te gaan, zo voorspelt BusinessWeek. De telecomaanbieders doneren miljoenen aan het Congres en hebben vele lobbyisten in dienst. Google heeft zijn eerste lobbyist pas sinds eind 2005.