Volgens onderzoek van ABI Research zal het nog 12 tot 18 maanden duren voordat de markt voor Blu-ray echt op gang komt. Een van de oorzaken is dat de prijs van Blu-ray-spelers relatief hoog blijft terwijl de functionaliteit zich in de ogen van consumenten minder snel ontwikkelt. Nieuwe functies zoals Blu-ray Disc Profile 2.0 worden op de nieuwste spelers nog niet ondersteund. Met deze functie, die ook wel BD-Live wordt genoemd, kunnen gebruikers het filmmateriaal op de schijfjes voorzien van aanvullende content, die ze van internet downloaden. De filmstudio's brengen al wel schijfjes uit die BD-Live ondersteunen. Volgens de Blu-ray Disc Association zijn er op dit moment ongeveer 520 films op Blu-ray verkrijgbaar met een verkoopprijs die bijna tweemaal zo hoog is als die van een standaard DVD. Paramount Pictures gaat op 20 maart de eerste films uitbrengen op Blu-ray, nadat ze in februari waren afgestapt van het HD DVD-formaat.

Geen exacte cijfers

ABI Research is van mening dat de prijs van Blu-ray-spelers onder de 200 dollar moet zakken om ervoor te zorgen dat Amerikaanse consumenten hun bestaande DVD-speler inruilen. Volgens Sony, één van de grootste producenten van Blu-ray-spelers, zal dat prijspunt niet eerder dan 2009 worden bereikt. ABI Reseach denkt daarom dat tot 2013 de PlayStation 3 de markt voor Blu-ray-spelers zal domineren met meer dan 85 procent marktaandeel. Bezitters van een PlayStation 3 besteden ongeveer een kwart van de tijd aan het kijken naar video's.

Onderzoeksbureau NPD maakte woensdag bekend dat de verkoop van losse Blu-ray-spelers tussen januari en februari met 40 procent is gedaald. Tussen februari en maart krabbelde de verkoop weer enigszins op met een verkoopgroei van 2 procent. De daadwerkelijke verkoopcijfers zijn zo laag, dat NPD geen exacte cijfers durft te publiceren omdat hieruit volgens de onderzoekers te gemakkelijk kan worden afgeleid om welke retailers het gaat. Het bureau zal later dit jaar wel exacte cijfers publiceren.

Achterstand

Volgens NPD is de verkoopdaling te wijten aan de afnemende belangstelling van consumenten: gebruikers vinden DVD eigenlijk goed genoeg. Blu-ray kan de doorsnee consument nog niet overtuigen met een zichtbaar betere beeldkwaliteit, waardoor ze de aanschaf voor een nieuwe speler niet kunnen rechtvaardigen. De fabrikanten zijn van mening dat er een andere oorzaak is: ze zijn overvallen door het plotselinge einde van de 'formatenoorlog' en daardoor niet voorbereid op de plotselinge toeloop van nieuwe klanten. "We werden plotseling geconfronteerd met een sterke vraag en een beperkte aanvoer. We staan nu op het punt om daarvan te herstellen. Veel spelers moeten nog steeds worden nageleverd", aldus Andy Parsons, woordvoerder van de Blu-ray Disc Association. Parsons werkgever Pioneer heeft de duurste Blu-ray-speler in het assortiment, die rond $1.000 kost, niet meer op voorraad. Ook Dorinda Marticorena van Warner Home Video meldt dat de vraag naar hardware is gestegen: met een factor 15 ten opzichte van vorig jaar. Winkeliers lopen tot 45 dagen achter met het uitleveren van bestelde Blu-ray-spelers.

Er is ook uit andere richtingen kritiek op de NPD-beweringen: "Het is te vroeg om conclusies te trekken", opperde analist Kurt Scherf van technologie-onderzoeksbureau Parks Associates tegen de LA Times. "Ik verwacht er in het derde en vierde kwartaal tijdens het feestdagenseizoen stevige promotie zal plaatsvinden en dat spelers zullen worden gebundeld met HDTV's; dan zullen de verkoopcijfers stijgen."

De verkoop van HD DVD-spelers daalde tussen februari en maart met 65 procent, zoals al was verwacht. Toshiba stopte in februari met de productie van HD DVD-spelers en de groep die verantwoordelijk was voor promotie van het HD DVD-formaat werd in maart ontbonden.