Het marktaandeel van de laptop kwam in het derde kwartaal uit op 55,2 procent. In totaal werden er meer dan 9,5 miljoen notebooks verscheept in de Verenigde Staten. Dat was 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

"De consumentenmarkt is de drijvende kracht achter de groeiende belangstelling voor laptops, maar de zakelijke markt speelde ook een belangrijke rol", aldus David Daoud, research manager bij IDC.

Mobiliteit

Hij denkt dat de bedrijven meer mobiliteit nastreven en dat laptops dus een groot aandeel blijven houden in de pc-markt. "Maar als de economische probelemen aanhouden kan het zo zijn dat de groei afneemt. Dan houden bedrijven het voorlopig bij desktops, aangezien het niet verstandig is flink te investeren in extra mobiliteit tijdens een recessie."

Vorig jaar bracht IDC nog naar buiten dat laptops de totale computerverkoop omhoog stuwde in het laatste kwartaal van 2007. En in het kwartaal daarvoor was de groei in de vraag naar laptops nog onverwacht. De trend lijkt zich dus te hebben doorgezet in 2008.