In totaal werden er in 2002 wereldwijd 423 miljoen handsets verkocht, een stijging van 6 procent ten opzichte van de 400 miljoen een jaar eerder. Dit blijkt uit onderzoek van Gartner Dataquest. Het goede nieuws voor de makers van mobieltjes is dat in eerdere voorspellingen nog melding werd gemaakt van een veel minder forse stijging. Voor het huidige jaar is de marktvorser positief. Tegenover persbureau Reuters stelt analist Ben Wood van Gartner uit te gaan van een groei tussen de 10 en 15 procent. Hiermee zou het groeicijfer voor het eerst sinds 2000 weer boven de 10 procent uitkomen. Destijds groeide de markt nog met maar liefst 50 procent, waarna de markt voor jaren stagneerde.

Vervangmarkt

Aan deze trend lijkt nu een einde te zijn gekomen. Gartner heeft aan het einde van het jaar een gigantische groei kunnen waarnemen in onder meer Duitsland en delen van Azië. Hier gingen veel consumenten over tot het vervangen van hun oude toestel. Ook het lopende jaar zullen de fabrikanten zich vooral concentreren op deze vervangmarkt. Wereldwijd hebben meer dan 1 miljard mensen een mobieltje. Opmerkelijk is overigens dat de grootste groei niet voor rekening komt van nieuwe hippe modellen voorzien van allerhande functies zoals ingebouwde mp3-speler en kleurenscherm, maar van de gewone, simpele toestellen.

Goedkoop

Gelokt door uitgebreide reclamecampagnes waarin met de nieuwe toestellen wordt geadverteerd, komen consumenten in de winkel tot de ontdekking dat de goedkopere modellen ook veel te bieden hebben, zo verklaart Gartner deze tendens. Marktleider (zo'n 36 procent) is nog altijd met grote afstand Nokia. De Finnen verkopen meer dan twee keer zo veel handsets als de nummer twee, Motorola. Nokia heeft echter zijn voorsprong niet verder kunnen uitbouwen, zoals in de voorafgaande jaren nog wel het geval was. Samsung bezet de derde plek.